<B>OPPUSSING?</B> Altinn.no kunne hatt godt av en real overhaling. Foto: Per Ervland
OPPUSSING? Altinn.no kunne hatt godt av en real overhaling. Foto: Per ErvlandVis mer

Et trist sted å være

KOMMENTAR: Å besøke Altinn.no er å sette sine virtuelle bein i en verden så byråkratisk at selv Utlendingsdirektoratet, Riksmeglingsmannen og hele UDs aspirantkorps må føle seg fremmedgjort.

Jeg har det med å være litt sleivete i ny og ne. Av og til kan det føre til bra ting, andre ganger får jeg meg et fortjent sleivspark rett på kjeften i retur. Da jeg i en test av et fullstendig skatteuavhengig produkt på DinSide i fjor omtalte Altinn.no i en, nettopp, litt sleivete vending, forventet jeg ikke å høre noe mer om saken. Overraskelsen var derfor stor da jeg fikk epost fra en Altinn-ansvarlig som tydeligvis hadde lest testen, og, ikke minst, bitt seg merke i slengbemerkningen.

Bemerkningen var først og fremst ment på designet som møter deg når du laster inn sida, men responsen fra Altinn fikk meg også til å tenke på hvorfor denne sida oppleves som så forvirrende og så uoversiktelig, tanker jeg også delte med Altinn. Førte sleivsparket og tilbakemeldingene til forandringer? Nei, de gjorde nok ikke det.

Enklere dialog?

«Her trengs det strengere sortering»

I går, da jeg brukte halvannen time på å logge meg på en overbelastet side for å sjekke selvangivelsen, ble jeg igjen altfor klar over hvorfor nettsiden med det idealistiske
utgangspunktet "enklere dialog med det offentlige" er full av gode intensjoner, men også altfor full av alt mulig annet.

For det første er Altinn.nos hovedside altfor teksttung. En lyseblå boks til venstre forteller meg at det her finnes relevant informasjon for både privatpersoner og næringslivet, og sammen med "foreløpig skatteberegning - selvangivelsen 2009" finner jeg derfor "Samordnet registermelding - registrering av nye og endring av eksisterende foretak og enheter", og "Merverdiavgift – alminnelig omsetningsoppgave".

DET GÅR I ETT: Her kan det gjøres mye med designet, for å si det forsiktig. Hva med mer enn to farger? Vis mer


Allerede her burde det vært gjort et valg: Kommer jeg til siden som privatperson, eller kommer jeg som selvstendig næringsdrivende? Ved å svare ja eller nei på et slikt spørsmål kunne en luket bort en drøss med - for meg - unyttig informasjon.

Forenkling!

En kan si mye stygt om nettaviser (men husk at du kanskje fornærmer min mor, som leser noe av det jeg skriver på DinSide.no), men store rubrikker og varierende tekststørrelse skaper kontraster, økt lesverdighet og forbedret orienteringsevne - i det minste når det gjøres riktig. Altinn.no gir i altfor stor grad preg av at det har blitt gjort for få prioriteringer, og nesten all informasjon framstår med samme verdi. Med større tekst, enda tydeligere tekstrammer, og kanskje noen flere grafiske elementer kunne forsida framstått som langt mindre skremmende. Da må det i så fall tas noen valg.

I dag kunne de for eksempel kostet på seg et bilde av en selvangivelse. Den kjenner folk flest, den ville skapt umiddelbar gjenkjennelseseffekt, og i løpet av kort tid vet du hvor du skal trykke.

Når du har klikket deg videre til innloggingsskjemaet via den beskjedne "Logg inn"-knappen på forsida, møter du ikke ett, ikke to, men sju ulike innloggingsalternativ. Det er norgesrekord med solid margin.

Enda flere nivåer

«Det er i det hele tatt noe deprimerende over Altinn»

Årsaken er de ulike sikkerhetsnivåene, der hver innloggingstypene tar deg til sikkerhetsnivå 1, 2, 3 eller 4. Men hvis norske nettbanker klarer sende deg videre til sitt høyeste sikkerhetsnivå med full tilgang ved å taste inn en personlig kode og en midlertidig kode sendt til mobilen, hvorfor skal ikke da denne "enkle dialogen med det offentlige" være i stand til å gjøre noe liknende? En må anta at nettbankene ikke mener de har noen dårligere sikkerhet enn
Altinn.no, og hvis jeg har enklere påloggingsrutiner på noe så sensitivt og viktig som alle mine konti, er det ikke da rart at jeg må gjennom opptil flere strafferunder for å nå selvangivelsen?

For ikke å snakke om den enorme ressursbruken det må være å sende ut nye MinSide-koder til alle som har rotet dem bort siden forrige innlogging.

Når en først har kommet seg gjennom hvelvet, har en, på en måte, nådd selvangivelsen. Hvis den er fersk ligger den i såkalt "first view" - den treffer deg nesten midt i ansiktet. Størrelsen på teksten er riktignok liten, faktisk er den samme størrelse som nesten all annen tekst på sida, men du ser den.

Klikker du på lenka sendes du videre til et nytt vindu - med enda flere valg.

Er du fornøyd eller misfornøyd med Altinn.no? (Avsluttet)
Veldig misfornøyd(42%) 720
Misfornøyd(27%) 466
Midt på treet(15%) 255
Ganske fornøyd(8%) 144
Veldig fornøyd(8%) 142
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hva skal du velge? Hvis du var på nett i går for å sjekke det foreløpige skatteoppgjøret, ville du sannsynligvis bare se om ferien ryker i år også, eller om du kan bestille ny bil uka etter påske. Da skal du ikke velge det øverste alternativet, men det nederste. Det ferskeste er altså det siste, noe som strider mot all nett-tankegang. Oppslaget på DinSide.no eller VG Nett ligger av naturlige årsaker ikke midt på sida.

Vi går videre.

Alt annet enn kort prosess

Nå er vi nesten framme, men også neste skjermbilde er forvirrende for mange. For hvorfor ligger det heller ikke her en lenke som simpelthen sier "Foreløpig skatteoppgjør 2009"?

Vi møtes derimot med en melding om at jeg ikke har levert selvangivelse i år. Nei, det stemmer, jeg vil helst se den før jeg leverer.

VALGMULIGHETER: Trenger en virkelig så mange innloggingsalternativ på Altinn.no? Vis mer

Jeg skal selvfølgelig klikke enda et steg videre, på "tilsendt selvangivelse". Ikke noe årstall,
bare en lenke som nesten forsvinner fordi den ikke egentlig ser ut som en lenke, men en tekst med strek under. Vanlig nettpraksis er at lenker merkes med en annen farge enn hovedteksten, det er ikke gjort her. Det er derfor du kanskje ikke legger merke til den ved første eller andre øyekast.

Fra vi kom til Altinn har prosessen altså vært: Velg "logg inn", velg én av sju innloggingsalternativ, så gjerne fødselsnummer og passord, så engangspassord, velg "selvangivelse", velg "se på leverte og mottatte skjema", så "Tilsendt selvangivelse", og får vi se selvangivelsen.

Hvorfor "arbeidsliste"?

Begrepsbruken er også fascinerende, i den forstand at den er forvirrende. Jeg er fullstendig klar over at det er vanskelig å se utover egen begrepsbruk når en skal formidle økonomiske og forvaltningsmessige ting utad, men selvangivelsen er en institusjon. Så hvor sorterer den på Altinn.no?

Under noe som heter "Min arbeidsliste", et forferdelig upresist begrep for brukeren, selv om det sikkert er presist nok for Skatteetaten. Og hvor finner jeg eldre selvangivelser? Under "Alle dokumenter", nok et upresist, vagt begrep som kan inneholde hva som helst - noe det kanskje også er ment å gjøre?

Her trengs det strengere sortering, brede kategorier som folk flest likevel kan kjenne seg igjen i, og en menystruktur som er tydelig. Fargebruken på Altinn er deprimerende, og nesten all tekst ser lik ut, uavhengig om den sier noe informativt, kan klikkes på, eller er nyttig for brukeren på andre måter. Menyen til venstre på "Min hovedside" er for eksempel kliss lik lista med dokumenter, og den gråblå fargen som markerer menyvalget mitt er like gråblå som det meste annet på sida.

Bli tydelig!

LITT LYS(TIG)ERE: Svenske Skattverket ser ut til å ha prioritert design i større grad enn Altinn.no. Vis mer

Det er i det hele tatt noe dystert og forvirrende formelt over Altinn.no. En gruer seg litt for logge på, og en gruer seg litt for å rote rundt i dokumentbunka. Det trengs flere kontraster, større bruk av elementer som skiller innholdsbokser og tekst fra hverandre, og det trengs en
tydeliggjøring av hva som ligger hvor.

Se for eksempel hva svenskene møter når de besøker Skattverket. Ikke bare er fargegalleriet langt mer sprudlende, de har til og med spandert på seg grafikk og bilder!

Kontrasten til "arbeidslista" mi hos Altinn.no er stor.

Nettsider du besøker mange ganger kan du venne deg til, nettsider som brukes sjelden er en helt annen øvelse. Der må en være tydelig.

Altinn.no er ikke det.