Årlig brekker cirka 9000 voksne nordmenn hoften og 15 000 håndleddet. Foto: /colourbox.com
Årlig brekker cirka 9000 voksne nordmenn hoften og 15 000 håndleddet. Foto: /colourbox.comVis mer

Et hopp for beina

Her er trikset for å få sunne bein: Ta tyngdekraften til hjelp.

Hoftebrudd, håndleddsbrudd og ryggvirvelbrudd. En medvirkende faktor ved de fleste brudd hos eldre er osteoporose, eller beinskjørhet.

Faktisk vil hver tredje kvinne i Norge over 50 år utvikle osteoporose. Og om du tror dette tallet er lavt sammenlignet med andre land, tar du feil. Norge er nemlig på bruddtoppen i verden, uten at man helt vet hvorfor.

Les også:
Cola kan gi skjøre bein
Les mer om osteoporose på Lommelegen
Tran ga skjøre bein

Forskerne har lenge ment at mye skyldes livsstil og kosthold, men at også genetisk disposisjon kan spille en rolle. Siste nytt på denne fronten er at vektbærende trening er det som skal til for å opprettholde sunne bein.

Løp og hopp

Vektbærende trening er betegnelsen på treningsformer der man bruker tyngdekraften som belastning, altså kroppens egen tyngde.

- Kondisjonstrening som løping og hopping er blant de viktigste aktivitetene som kan gjøre beina sterkere, sier forskerne, ifølge Reuters Health.

Denne typen aktivitet vil gi en mekanisk belastning på skjelettet, noe som vil stimulere beindannelse og øke oppbyggingen av beinmasse.

Med høy beinmasse har man mer ”å tære på” i eldre år, ifølge Folkehelseinstituttet.

Man har lenge ment at det er ekstra viktig å drive med fysisk aktivitet i puberteten, da det er det beste tidspunktet å forebygge osteoporose.

Men den nye studien, som består av et titalls studier som har vært publisert siden 1960-tallet, bekrefter at det er viktig å drive med vektbærende trening gjennom hele livet for å opprettholde sunne bein.

Dette er viktig når du trener ute

Ikke-vektbærende trening som sykling og svømming, er best for hjertet og for å holde vekten, men det gir lite belastning og stress på beina, ifølge forskerne.

Trim for eldre

Flere aktiviteter

Men det er ikke bare jogging og hopping som må til for å holde beina sunne. Forskerne fant at det er en rekke aktiviteter som er gunstige for beinmassen og for å styrke beina.

Sommerens beste treningstips

Aktiviteter som gym, ballett og tauhopping vil gi en ekstra stor belastning på beina. I andre aktiviteter er det nivået av stress som beina påføres som kan ha en effekt: Trener man styrketrening som gir raske muskelkontraksjoner, såkalt ”powerlifting”, vil det styrke beina.

Test deg selv: Hvor sterk er du?

- Det er mange sider ved det å opprettholde beinhelsen, som genetiske faktorer og livsstilsfaktorer, men fysisk aktivitet er det viktigste man kan gjøre for å utvikle og opperettholde sunne bein, sier studieleder Dr. Ron F. Zernicke ved University of Michigan, ifølge tidsskriftet Sports Health, hvor studien er publisert.

- 20 minutter med vektbærende trening om dagen er alt som må til for å styrke skjelettet betraktelig, sier han.

Drikk skummet melk

Mye forskning på kvinner

Det meste av forskningen som er gjort på fysisk aktivitet og beinhelse, er gjort på kvinner i overgangsalderen - som er mer utsatt for å få skjøre bein, osteoporose og beinbrudd.

Forskerne legger imidlertid til at det foreligger tilstrekkelig bevis for at:

- I puberteten har man en enorm mulighet til å styrke beinhelsen ved å drive med forskjellige aktiviteter. Nøkkelen til å utvikle sunne bein og unngå skade er å sørge for at barn begynner med regelmessig trening – uansett alder. Vektbærende trening er utrolig lønnsomt, sier de.

Menn har i utgangspunktet kraftigere beinstruktur og blir ikke rammet av osteoporose i like stor grad som kvinner.

Les også: Sykling kan gi skjøre bein