ASTMA AV POLLEN: Allergikere kan oppleve astmasymptomer i pollensesongen - spesielt under trening. Foto: Colourbox.com
ASTMA AV POLLEN: Allergikere kan oppleve astmasymptomer i pollensesongen - spesielt under trening. Foto: Colourbox.comVis mer

Er trening bannlyst i pollensesongen?

Dette bør allergikere være obs på.

Pollensesongen er nå blåst i gang for fullt. Noe mange nordmenn har merket på en ubehagelig måte.

Hele 900 000 nordmenn er rammet av pollenallergi, ifølge tall fra Astma- og Allergiforbundet. En tredel av disse er så plaget at de må bruke medisiner.

I pollensesongen kan allergikere også oppleve astmasymptomer – spesielt under trening.

Helsedirektoratet råder derfor alle allergikere til å ta noen forholdsregler.

Les også:
Astmatikere bør trene
Pollenallergikere kan spare tusenlapper
Alkohol forverrer allergien

Pollenallergi? Stem her:

Har du merket astmasymptomer i pollensesongen? (Avsluttet)
Ja, også når jeg ikke trener(43%) 108
Ja, når jeg trener(30%) 74
Nei(19%) 48
Usikker(8%) 20
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Trekker inn mer pollen

Ved hard trening øker ventilasjonen opptil åtte-ti ganger sammenlignet med hvile.

Pollenmengden du trekker inn øker derfor også tilsvarende – noe som gjør at allergikere kan få pustebesvær av astmatisk type.

Pollenallergikere bør gjerne fortsette å trene og være fysisk aktive, men de må ta spesielle hensyn, skriver Helsedirektoratet på sine nettsider.

Treningsråd for pollenallergikere

Følgende anbefalinger gis på helsedirektoratet.no:

  • Ta medisiner som demper allergisymptomene.
  • Fortsett med treningen. Ikke gi opp. Det som gjør at trening er så bra for allergikere og astmatikere, er at bedre fysisk kondisjon øker toleransen for astma. Det skal med andre ord mer fysisk aktivitet til for å få astmasymptomer.
  • Ikke press deg selv. Er du allergiker, kjenner du når det er mye pollen i lufta og du har dårlige dager. Da bør du ikke presse deg selv, særlig om du får astmasymptomer og pustebesvær. Bytt for eksempel ut joggingen med raske gåturer eller alternativ trening innendørs.
pollenvarslingen.no kan du følge med på når det er mest pollen i lufta.

  • Driv vannaktiviteter, som padling, svømming og roing.
  • Tren innendørs. På treningsstudioet, i bassenget eller i klatrehallen.
  • Unngå trening i den varmeste og lyseste tiden av døgnet, da er pollenspredningen alltid størst.
  • Tren i regnet. Nedbør gir pollenallergikere mulighet for trening utendørs.
  • Ha med deg hurtigvirkende medisiner på treningen.
  • Få treningsråd av fastlegen din eller eventuelt en idrettslege.