<b>FÅ DET DU KJØPER: </b> Butikken skal levere det du kjøper. Og lider du et økonomisk tap når varen ikke kommer, kan du kreve erstatning. (Butikken på bildet har ingenting med eksempelet i denne artikkelen å gjøre) Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FÅ DET DU KJØPER: Butikken skal levere det du kjøper. Og lider du et økonomisk tap når varen ikke kommer, kan du kreve erstatning. (Butikken på bildet har ingenting med eksempelet i denne artikkelen å gjøre) Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Er tilbudsvaren du bestilte plutselig utsolgt? Få erstatning!

Kunde stod på krava, butikken somla og nå får han penger til å handle et annet sted.

I sommer skjedde det med Platekompaniets nettbutikk.

En «teknisk glipp» skal ha vært årsaken til at flere kunder fikk alle ordrene kansellert etter en lagertømming med opp mot 70 prosent rabatt. Varene var nemlig utsolgt, men lot seg likevel bestille.

Problemstillingen langt fra unik. Og lovverket sier at du kan ha krav på erstatning, om du må kjøpe varen dyrere et annet sted. Men som Forbrukerrådet sist sa til Dinside: Det kan være vanskelig.

Men slettes ikke umulig, viser et ferskt vedtak fra Forbrukertvistutvalget (FTU).

LES OGSÅ: «Dette salget må være den dårligste reklamen for en butikk jeg har vært borti»

Har du opplevd å ikke få levert en tilbudsvare? (Avsluttet)
Ja, de sa den var utsolgt(52%) 867
Nei(28%) 466
Ja, de sa den var feilpriset(15%) 248
Ja, av andre grunner(5%) 91
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Lagersalg, ikke på lager

En Bærum-kar kjøpte i fjor et skjermkort fra en mindre nettbutikk, som hadde lagertømming. Kortet kosta fra 2.426 kroner i andre butikker, men ble solgt for 684 kroner.

- Beklager, varen er utsolgt og kan ikke sendes, skrev butikken like etter.

Kunden, som allerede hadde betalt, krevde likevel kortet levert. Butikken sa de kunne levere et når de fikk nye på lager. Men det varte og rakk uten at noe skjermkort ble sendt.

Kunden sa at nok var nok, og ville ha pengene tilbake pluss pengene han måtte ut med for å kjøpe samme kort til en høyere pris. Nettbutikken nektet, og saken havnet hos FTU.

Utvalget har nå behandlet saken, og gir mannen medhold. Han får ikke bare pengene tilbake, men også mellomlegget for å kjøpe skjermkortet til fullpris; et såkalt dekningskjøp. Altså de 684 kronene skjermkortet kostet pluss 1.742 kroner; akkurat nok til samme skjermkort i en annen butikk.

LES OGSÅ: Nettbutikker oppgir feil informasjon om lagerstatus og leveringstid


Slik gjør du det

«Utvalget er av den oppfatning at en forbruker ved kjøp på nett må kunne forvente at varen sendes innen få dager, med mindre annet er opplyst på forhånd» skriver FTU i sin avgjørelse.

Her er grunnene til at mannen fikk penger for strevet, og hvordan du kan få det samme:

  • Selger har leveringsplikt, og forbrukerkjøpsloven sier at varer skal leveres uten forsinkelser. FTU mener en slik forsinkelse i vårt eksempel kan ha oppstått allerede fire dager etter kjøp, mens loven setter en grense på maks 30 dager.
  • Når varen er forsinka ber forbrukerkjøpsloven kunden om å gi selger en tilleggsfrist. Kunden i vårt eksempel ga butikken én uke, fire dager etter kjøp. Her sa han tydelig fra at når fristen gikk ut, ville han ha kjøpet hevet og tapet erstattet.
  • Da fristen gikk ut gjorde kunden «alvor av truslene». FTU mener både kravet om forsinkelse og tilleggsfrist da var oppfylt etter forbrukerkjøpsloven. Og loven ga han rett på pengene tilbake, pluss mellomlegget for samme vare til høyere pris, som følge av kontraktsbruddet.
Det var altså forsinkelsen som hjalp kunden med å vinne fram i dette eksempelet. Men en slik forsinkelse kan fort oppstå når lageret er tomt, og som Forbrukerrådet sa til Dinside sist: Krav på å få dekket mellomlegget har du i prinsippet uansett, selv om det kan være krevende å få gjennomslag.

LES OGSÅ: Du kan også ha krav på varen til feil pris