- De aller fleste, også de som trener mye, klarer seg godt med næringsstoffene de får gjennom vanlige drikker og matvarer. Foto: K. Steenbuch
- De aller fleste, også de som trener mye, klarer seg godt med næringsstoffene de får gjennom vanlige drikker og matvarer. Foto: K. SteenbuchVis mer

Er sportsdrikke en bløff?

Produkter som gir treningen et ekstra kick er i vinden, men Mattilsynet er skeptisk.

Du har trent aerobics i nesten en time og svetten siler. Eller du er ute og løper, og du nærmer deg mila. Det begynner å tære på kreftene, og du trenger et realt energikick for å kunne fullføre treningsøkten.

Mange tyr til sportsdrikke, energibarer og andre tilsvarende sportsprodukter, som det nå finnes så mange av både i butikken og på treningssentrene.

Men hos Mattilsynet har man spurt seg selv om det virkelig er nødvendig å bruke penger på slike produkter. For kan ikke vanlig mat og drikke gi samme effekt?

Ødelegger tennene dine
Sportsdrikke stopper fettforbrenningen
Advarer mot sportsdrikke

OK med vanlig mat og drikke

- De aller fleste, også de som trener mye, klarer seg godt med næringsstoffene de får gjennom vanlige drikker og matvarer, sier Merethe Steen, seksjonssjef for forbrukerhensyn i Mattilsynet, ifølge Matportalen.no.

Hun legger til at for personer som trener mye øker behovet for energi. Med et økt og variert inntak av vanlige matvarer vil både behovet for energi og viktige næringsstoffer dekkes.

Dette bør du spise før, under og etter treningen

Ernæringsfysiolog Hanna Hånes er enig i at det ikke alltid er nødvendig med sportsdrikke.

Drikk når du er tørst!

- Sportsdrikker gir tre ting: Væske, salter og sukker. Dette kan være veldig bra ved to forhold, som ved lange treningsturer som varer i over halvannen time eller ved langvarige treningsøkter på en varm sommerdag, sier hun til DinSide Helse.

Ved vanlig trening i behagelig temperatur holder det med vann eller svak saft - om en trenger litt karbohydrater underveis.

- Men når det er varmt i været og en svetter ekstra mye som akkurat nå i sommervarmen, kan sportsdrikker være lurt dersom en har problemer med å erstatte væsketapet. Sportsdrikker absorberes litt raskere enn rent vann. Uansett, drikk alltid når du er tørst, oppfordrer Hånes.

Spis dette etter treningen

Økt forbruk

Mattilsynet i Norge, Danmark og Island har sammen med Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) gjennomført to undersøkelser for å kartlegge det nordiske markedet og forbrukervaner når det gjelder sportsprodukter, skriver Matportalen.no.

De konkluderer med at markedet er økende. De fem største importørene i Norge hadde 25 prosent økning i omsetningen fra 2006 til 2007. I tillegg ser man også flere salgskanaler, som sportsbutikker, treningsstudioer, dagligvarebutikker, helsekostbutikker, internett osv.

Undersøkelsen viser også at forbruk av sportsprodukter er nært knyttet til treningsformer og treningsintensitet.

Sju treningsmyter som gjør vondt verre

Vektløfting og spinning

De som har høyest forbruk av sportsprodukter er personer som driver med vektløftning og sykling/spinning. Det er henholdsvis mest proteinprodukter og energiprodukter som brukes ved disse to treningsformene.

Undersøkelsen viser også at de som er aktive og trener i sosiale sammenhenger tyr til sportsprodukter oftere enn dem som trener alene eller som er lite aktive.