Vis mer

Er pendlerne glemt?

Mens bensinprisene stiger, har pendlersatsene stått stille siden 1999.

«- Jeg er klar over at pendlerfradragene har stått stille. Alf E. Jakobsen, stortingsrepresentant»


Er du en av dem som hvert år kan trekke fra noen kroner på skatten som følge av reisefradraget? Det kan være på tide å kreve mer. Mens bensinprisene har steget kraftig de siste årene, har ikke pendlersatsene blitt rørt siden 1999. Den gang ble de oppjustert til 1,40 kroner per kilometer (0,70 kroner per kilometer over 35.000 kjørte).

Nesten 10 år senere er satsene fortsatt de samme. Det eneste som øker, er beløpet du må trekke fra før du har krav på fradrag. Dette beløpet har nemlig økt fra 7.000 kroner til 12.800 kroner i samme periode.

Private lønnsmottakere har allerede levert årets selvangivelse, men det kan likevel være nyttig å vite dette om reisefradrag.

Mindre og mindre

1,40 kroner er selvsagt mindre i 2008 enn det var i 1999. Ifølge Statistisk sentralbyrås prisvekstkalkulator er 1,40 kroner i 1999 det samme som 1,69 kroner i dag. Dette er i henhold til den generelle prisveksten i landet.

Din mening:

Bør pendlerfradraget økes? (Avsluttet)
Ja, det er jo opplagt at satsene bør følge den faktiske prisutviklingen(91%) 2701
Nei, det er jo også miljøhensyn å ta i forhold til bilkjøring(9%) 261
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Bensinprisene følger imidlertid ikke den generelle prisveksten. I 1999 lå bensinprisene i snitt på 9 kroner per liter. Justert for inflasjonen tilsvarer dette 10,73 kroner i mai 2008. Men bensinprisene er en annen historie. Enkelte steder i landet er det rapportert inn bensinpriser til over 14 kroner literen. Hvis pendlersatsene hadde økt tilsvarende siden 1999, ville de i dag ligget på drøyt 2 kroner per kilometer. Satsene følger dermed verken den generelle prisstigningen, eller prisstigningen på bensin.

Oppdaterte bensinpriser finner du her.

For pendlere blir det altså stadig dyrere å bruke bilen til jobb, og dette til tross for at mange ikke har alternative kollektivtilbud.

Norsk Petroleumsinstitutt har detaljert statistikk over bensinprisene tilbake til 1987.

Så mye MER koster det
FremkomstmiddelSamlet reiselengde per år*Kostnad drivstoff 1999**Kostnad drivstoff 2008***Fratrekk på skattenEgen kostnad 1999Egen kostnad 2008
Bensinbil (0,8 l/mil)18400 km13248 kr19136 kr3629 kr9619 kr15507 kr
Dieselbil (0,6 l/mil)18400 km9020 kr14352 kr3629 kr5391 kr10723 kr
* 40 km hver vei i 230 dager, ** Gjennomsnittlige priser fra 1999: 9 kr/l, diesel: 8,17 kr/liter, *** Beregninger basert på bensin og diesel til 13 kr/liter


Ingen økning i sikte

Stortingsrepresentant Alf E. Jakobsen (Ap) Vis mer


Foreligger det noen planer om å se på disse satsene og eventuelt oppjustere dem? spør DinSide.

Statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet har følgende kommentar:

- Generelt har det ikke vært vanlig å justere denne satsen i forhold til utviklingen i drivstoffprisene. Størrelsen på ulike fradrag og fradragssatser er en del av skatte- og avgiftsopplegget som blir presentert i forbindelse med budsjettfremleggelse hvert år. Hvis det er aktuelt for Regjeringen å endre denne satsen, er det derfor noe vi må komme tilbake til i budsjettsammenheng.

Medlem av Finanskomiteen på Stortinget, Alf E. Jakobsen er engasjert i temaet, men presiserer at han uttaler seg som Ap-politiker fra Finnmark i denne saken.

- Som distriktsrepresentant har jeg sterk interesse av pendlerfradragene og er klar over at disse har stått stille. Jeg vil bringe det inn i debattene i forbindelse med nytt statsbudsjett.

Jakobsen har ikke fått noen indikasjoner på at det foreligger endringer i forhold til pendlersatsene i forslaget til statsbudsjett i 2009.

(Kilder: Skatteetaten, Norsk Petroleumsinstitutt, SSB)