GOLF: Får du brukt kroppen nok til at aktiviteten har særlig treningseffekt? Foto: Steven Woods
GOLF: Får du brukt kroppen nok til at aktiviteten har særlig treningseffekt? Foto: Steven WoodsVis mer

Er golf egentlig trening?

Sjekk om du blir særlig sprekere av å svinge kølla.

Golf er blitt den nye folkesporten, og for mange kanskje et treningsalibi.

Men er golf egentlig trening? Får du brukt kroppen nok til at aktiviteten har særlig effekt?

Denne testen avslører formen din

Norske helsemyndigheter anbefaler at voksne i hvert fall er fysisk aktive med moderat intensitet i 30 minutter hver dag. En halvtimes gåtur med litt tempo skulle derfor gi helsegevinst.

I golf bruker du beina mye - i fem minutter. Og så står du stille i fem minutter. Det er ikke akkurat rovdrift på kroppen.

Her er de 10 beste golfbanene

Sjekket kaloriforbrenningen

Treningsekspertene på helsenettstedet Health24 var skeptiske til at det å svinge kølla er spesielt god trening.

De regnet derfor ut hvor mange kalorier du forbrenner gjennom å spille golf. Det har selvsagt betydning om du bærer eller triller golfbagen selv, og om du bruker golfcart på banen.

Trening som brenner fett

  • En person på 80 kilo som spiller i én time vil forbrenne 318 kilokalorier om han/hun bærer køllene selv.
  • Dersom han/hun trekker golfbagen etter seg vil personen forbrenne 252 kilokalorier.
  • Bruker personen golfcart ligger forbrenningen på usle 186 kalorier i løpet av en time.

Her er konklusjonen

Til sammenligning vil den samme personen forbrenne 246 kilokalorier om han/hun tar en spasertur, i et tempo på tre kilometer i timen.
Og en 10 kilometers løpetur gir en forbrenning på hele 750 kilokalorier.

Så sorry, alle golfentusiaster: Golf er ikke trening. Men frisk luft og moro er heldigvis bra for deg uansett.