- Sammensausingen av fag, roller og privatliv tror jeg er omdømmesvekkende, sier høyskolelektor Cecilie Staude ved BI. Foto: Colourbox
- Sammensausingen av fag, roller og privatliv tror jeg er omdømmesvekkende, sier høyskolelektor Cecilie Staude ved BI. Foto: ColourboxVis mer

Er du på randen av digitalt selvmord?

Enkelte er nå så lei Facebook og Twitter at de tar livet av nettpersonligheten sin.

Høyskolelektor Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI er ekspert på sosiale medier.

I en kronikk på BIs nettsider beskriver hun fenomenet «Social media fatigue», eller nett-trøtthet om du vil.

Det går ut på at folk blir utmattet av å hele tiden skulle være oppdatere og aktive på diverse sosiale medier.

Les også: Kan du se hvem som besøker Facebook-profilen din?

Syk av Facebook

Som eksempel drar Staude fram rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen, som har
begått digitalt selvmord - eller «Facebook Suicide», som det også kalles.

Han fikk ikke gjort jobben sin og begynte å føle seg syk av sin tilstedeværelse i sosiale medier, så han «drepte» til slutt sine nettprofiler.

Er du lei av Facebook og andre sosiale medier? (Avsluttet)
Ja, det er slitsomt å skulle holde seg oppdatert hele tiden.(41%) 245
Jeg bruker ikke sosiale medier.(39%) 234
Nei, det er da bare gøy.(20%) 122
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Les også: Si adjø til Farmville

Cecilie Staude lister i sin kronikk opp noen årsakene til at folk blir slitne av sosiale medier.

De synes det er vanskelig å finne ut hva de skal gjøre der:

  • Skal man ta stilling til politiske spørsmål og delta i samfunnsdebatt?
  • Skal man fortelle om hva man selv driver med?
  • Skal man dele lenker til relevant informasjon?
  • Skal man være morsom?

Stor fallhøyde

Staude tror den utstrakte bruken av sosiale medier kan ha en negativ effekt også på andre områder:

- Fallhøyden er stor dersom verktøyet misbrukes, skriver hun.

- Sammensausingen av fag, roller og privatliv tror jeg er omdømmesvekkende. Det er noe alle som deltar i de sosiale mediene – bedrifter, journalister, redaktører, politikere og rådgivere – bør tenke over, mener Staude.

Les også: Norske Facebook-passord stjålet

Ifølge kronikken hennes er det om lag fire millioner norske profiler på sosiale nettsamfunn. Brukere mellom 34 og 44 år dominerer.