<B>SPOR AV TVANGSTANKER: </B>Med sporing på mobil er alt lagt til rette for å sjekke og sjekke og sjekke pakkesporinga. Uten at det hjelper deg så mye. Det tar den tiden det tar. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SPOR AV TVANGSTANKER: Med sporing på mobil er alt lagt til rette for å sjekke og sjekke og sjekke pakkesporinga. Uten at det hjelper deg så mye. Det tar den tiden det tar. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Er du også hekta på pakkesporing?

Nordmenn sjekka pakkene sine 50 millioner ganger det siste året.

Mange av oss fisker regelmessig fram mobilen for å sjekke heller unødvendige ting: «Har jeg virkelig ikke fått svar på meldinga jeg sendte for ti minutter siden?» «Har ingen likt bildet jeg la ut for fem minutter siden?» Og ikke minst:

«Har det fortsatt ikke skjedd noe som helst med pakka jeg sjekka for ett minutt siden!?»

- For oss gutta handler det ofte om elektroniske dingser: Man er veldig keen på å få det fort, sier Postens konserndirektør for e-handel Gunnar Henriksen til Dinside.

- Og pakkesporing har blitt en del av kjøpsopplevelsen.

LES OGSÅ: Ny frustrasjon for norske netthandlere – frakttipping får pakkene over momsgrensa

Så ofte sjekker vi

Ifølge Henriksen har det blitt gjort rundt 50 millioner oppslag i pakkesporing-systemene deres det siste året. 60 prosent av disse kom fra nettbrett eller mobil.

Det vil si at nordmenn i snitt sjekker pakkene sine hele syv ganger før de kommer fram. Og det verserer historier om maniske kunder som sjekker flere titalls ganger hver eneste dag.

EKSPERTEN: Konserndirektør Gunnar Henriksen i Posten vet det meste som er å vite om pakkesporing. Han er selv hekta. Foto: POSTEN Vis mer


- Overrasker dette deg?

- Jeg gjør det selv, og synes det er moro. Det har nok blitt en del av refleksen vi har med å sjekke telefonen: Vi sjekker Instagram, Facebook – og pakkesporing, svarer konserndirektøren.

LES OGSÅ: Eilif prøvde å handle Apple Watch fra USA – gikk ikke helt etter planen

Ment for proffene

- Fra et sikkerhetsståsted er det ikke nødvendig å sjekke pakkesporing, for kvaliteten er høy, påpeker Henriksen, og hevder 95 prosent av pakkene fra bedrifter til privatpersoner kommer fram innen avtalt tid.

Pakkesporing var heller aldri ment å være noe forbrukerne skulle bry seg med. Da systemene ble bygget på 90-tallet var det et logistisk verktøy for Posten og butikkene.


Men så kom netthandelen, og systemet ble raffinert og skrevet om til et språk forbrukerne kunne forstå. Så kom smarttelefonene, og med dem sporingsappene. Og igjen sitter vi, med vår kollektive tvangstanke.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet mener netthandel fra utlandet var enklere før 350-kronersgrensa

Derfor «skjer det ingenting»

Pakkesporing sporer bare pakken til en viss grad: En ny oppføring kommer hver gang pakken passerer visse punkt på veien fra butikken til deg hvor den «skytes», som Posten kaller det.

Så når du river deg i håret over at ingenting skjer, kan det være at pakken i virkeligheten suser i 100 kilometer i timen i din retning.

Først fra butikk til terminal. Så fra terminal til terminal. Og til slutt fra terminal til postkontor eller postadresse.

Hvor ofte sjekker du pakkesporing?

(Avsluttet)
Ofte (64%) 516
Av og til(29%) 234
Sjeldent eller aldri(7%) 55
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Sporing av brevpost

- Noen kunder tror vi vet mer enn dem og ringer oss for å spørre. Men i pakkesporinga speiler vi det aller meste av informasjonen vi har til kunden, forteller Henriksen.

- Og hva er neste steg for pakkesporing?

- Nå er det tradisjonelle pakker som kan spores. Men også pakker i brev som går til postkassa vil gradvis få sporing.

LES OGSÅ: Er tilbudsvaren du bestilte plutselig utsolgt? Få erstatning!