Sjokolade gjør godt for humøret og helsa. Foto: Colourbox.com
Sjokolade gjør godt for humøret og helsa. Foto: Colourbox.comVis mer

Er du mandagstrøtt?

Her er maten som får fart på humøret.

The Bangles synger om Manic Monday, og den typiske mandagsfølelsen er noe de fleste av oss kjenner til. Du føler deg nedfor, irritabel, trøtt og grinete.

Men årsaken til dette er ikke nødvendigvis at det er mandag og at du sliter med å komme deg etter helgen. Grunnen til det dårlige humøret kan faktisk ligge rett foran trynet ditt, på tallerkenen din.

For maten du spiser kan gjøre at du føler deg bedre, men også verre, både på kort og lang sikt, sier ernæringsfysiologer ifølge WebMD.

- Et kosthold bestående av mye fett og med høy glykemisk indeks (mat som gir rask blodsukkerstigning, som pasta, loff og poteter red.anm.), kan gjøre at du kjenner en fysisk ugunstig påvirkning på kroppen. De som spiser mye av denne typen mat føler seg ofte både dårlige og trøtte etter et måltid, sier Diane M. Becker ved Johns Hopkins School of Medicine.

Denne maten holder deg frisk
Maten som letter plagene
Eller hva med sunnhet i en kopp?
Slik gjør du det lett å leve sunt

Hun mener trikset er å sørge for et hjertesunt kosthold, som består av mye fiber og lite mettet fett. Det er en fin måte å komme i godt humør på, forklarer hun, og gir flere konkrete tips:

B12 og folat

Middag med bønnestuing, chili og magert kjøtt, eller grillet laks med brokkoli på siden. Eller hva med en cæsarsalat til lunsj med kylling uten skinn og romanosalat? Det høres vel ikke så verst ut?!

Alle disse rettene inneholder en matvare som er rik på folat, mens en annen er rik på vitamin B12. Folat finner man i bønner og grønnsaker, mens Vitamin B12 finnes i kjøtt, fisk, fjærkre og melkeprodukter. Begge vitaminene er blant annet kjent for å hindre humørforstyrrelser.

Vitaminguide fra A til Å

Gjør det stort

Sørg for et stort inntak av frukt og grønt da disse inneholder mange viktige næringsstoffer og antioksidanter. Det vil gjøre direkte utslag på helsen din.

En studie viser at de som spiser to eller flere porsjoner frukt og grønt om dagen, føler en bedre livskvalitet.

Anbefalingene til Helsedirektoratet er at minst fem om dagen er en god leveregel. Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig.

Mat med selen

Selen er et mineral som fungerer på samme måte som en antioksidant. Antikosidanter er kjent for å beskytte mot oksidativt stress, som i for høye doser er skadelig for kroppen. Å ha for mye oksidativt stress i kroppen kan føre til en rekke helseproblemer som diabetes, hjertesykdommer, kreft og milde former for depresjoner hos eldre personer.

Norge følger de nordiske anbefalingene der anbefalt dagelig inntak av selen er 50 mikrogram for menn og 40 mikrogram for kvinner, ifølge Matportalen.

Mat som er rik på selen er: fullkornmat (grovt brød og ris), bønner, magert kjøtt, melkeprodukter med redusert fett, nøtter, frø og sjømat.

Fisk flere ganger i uken

Flere studier viser at kvinner og menn som spiser mye fet fisk, har mindre risiko for å bli depressive. Her snakker vi om fet fisk som er rik på omega-3 fettsyrer, som laks, sild, tunfisk, sardiner og ørret.

Tid for tran

Daglig dose vitamin D

Hvis det er sol ute, har du en liten unnskyldning for å komme deg ut i lunsjen. Sollyset er nemlig kroppens viktigste kilde til vitamin D.

Nye studier viser en sammenheng mellom lave nivåer av vitamin D og problemer knyttet til humøret som PMS, vinterdepresjon, generelle humørsvingvinger og depressive tilstander.

Dagsbehovet for vitamin D er 400 IU (internasjonale enheter), som tilsvarer mengden i en liten skje tran. For de fleste av oss vil moderat soling av huden sikre tilstrekkelig tilførsel av vitamin D. Andre gode kilder er: fet fisk (laks, tunfisk og makrell), ost og eggehvite.

Gap opp for sjoko

En lite dose med mørk sjokolade hver dag, kan være en fysisk boost. Den påvirker nemlig endorfinnivået i kroppen. Endorfiner omtales også som kroppens naturlige morfin, og gir oss følelsen av velvære. Og ikke bare det, det ser ut til at mørk sjokolade er gunstig for blodet og kan forhindre blokkeringer.