Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Er du helt grønn?

Og er du i tillegg på slanker'n? Husk at salaten ikke nødvendigvis er så uskyldig som den virker.

Salaten din kan være alt fra supersunn til syndig. Alt avhenger av tilbehøret, hvilken sort du velger og hvor fersk den er. Her serverer vi deg ni myter om salaten:

Myte 1: Det er bare en salat!
En salat kan være din beste venn i slankekrigen. Men slenger du på en solid dose dressing, krutonger og revet ost, er herlighetene på tallerkenen din langt fra ”bare en salat”. Enkelte salater som selges hos for eksempel fast food-kjedene, inneholder faktisk mer kalorier og fett enn en cheeseburger med bacon.

Søppelmat er ikke bare fy-fy. Les også: Fet mat hjelper tarmen:

Myte 2: Lett-dressing er sunnest
Ikke helt. Du kutter ned på kaloriene hvis du fjerner fettet, men mange slike dressinger er fulle av sukker og tomme for næring. I tillegg blokkerer de evnen din til å ta opp enkelte type antioksidanter fra grønn salat og tomater. I én studie tok folk som spiste vanlig salatdressing, opp dobbelt så mye næringsstoffer som de som spiste lett-dressing.

Myte 3: Salat er salat
Ikke når det kommer til ernæring: Ruccola og vannkarse er superstjernene, fulle av kreftbekjempende stoffer. Spinat er også på salat-toppen fordi den inneholder mye lutein som skal kunne beskytte mot kreft og blindhet. Isbergsalat og endivesalat er derimot taperne i ernæringskampen.

Les også: Slankere med hjernen på lag:

Myte 4: Gå for grønt
Fargerike blandede salater inneholder verdifulle næringsstoffer som ikke finnes i grønne grønnsaker. For eksempel kan kraftige antioksidanter i lillafargede grønnsaker som aubergine, bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom og forbedre hjernefunksjonen. Reddik og tomater inneholder også virkningsfulle stoffer.

Les også: Supertomat kan stoppe sykdom:

Myte 5: Hvis jeg putter i litt bacon, kan jeg like gjerne bestille en burger

Bacon vil nok aldri vinne noen helsepris, men det er ikke så ille som du kanskje tror. En skive, som tilsvarer rundt en teskje i stekt og smuldret form, inneholder omtrent den samme mengden fett som to teskjeer fetaost eller revet ost eller en teskje solsikkefrø. Bare sørg for at du holder andre fettbomber, som krutonger eller fløtedressinger, utenfor salaten samtidig.

Glad i pizza? Slik gjør du den til ja-mat:

Myte 6: Du kan ikke bli matforgiftet av salat
Salat, spirer og tomater er noen av de vanligste bærerne av salmonella, E-coli og andre farlige mikrober. Hvordan kommer de seg inn i salaten din? Fra kumøkk som brukes som gjødsel og forurenset mat, vann, fra en skitten skjærekniv eller fra folk som tar på grønnsakene uten å vaske hendene. Det er ikke så mye du kan gjøre med det når du er borte, men hjemme bør du vaske grønnsakene under rennende vann.

Er det tryggere å spise hjemme enn borte? Les mer her: Myter om mat:

Myte 7: Økologisk salat er sunnere
Når det kommer til næringsstoffer, er det viktigere at salaten er fersk enn at den er økologisk. For hver dag som går etter at den er plukket, mister grønnsakene vitamin B, vitamin C og andre næringsstoffer. Varme og lys setter også opp farten på prosessen. Et vanlig salathode som ble plukket i går, har bevart mange flere næringsstoffer enn et organisk salathode som ble plukket for ei uke siden.

Slik lager du en super salat!

Kilde:WebMD