Kaffe kan få deg til å føle deg kvikkere, men det er ikke så smart å overdrive inntaket. Foto: Colourbox.com
Kaffe kan få deg til å føle deg kvikkere, men det er ikke så smart å overdrive inntaket. Foto: Colourbox.comVis mer

Er du for gammel til å drikke kaffe?

Sjekk hvilken virkning koffein har på deg.

Kaffe er hverdagsdrikk nummer én blant voksne nordmenn. Mange av oss føler at vi nærmest ikke har stått opp før vi har fått den første kaffekoppen.

Årsaken til at morgenkaffen er obligatorisk for så mange, er koffein, som virker oppkvikkende.

Les også: Derfor er lunsjkaffen dagens beste kaffekopp

Imidlertid tåler vi ikke like mye av dette stoffet hele livet. Når vi blir eldre har koffeinet større virkning.; den kaffemengden som før gjorde deg oppkvikket kan nå gjøre deg skjelven, svimmel og stresset.

Sjekk hva du tåler

Dette er koffeinets bakside, det kan bli for mye av det gode. En voksen person kan godt innta fra 200 til 300 milligram koffein (tilsvarende to til tre kaffekopper) om dagen uten at det har negativ helseeffekt, men der bør du stoppe.

Så mye koffein er det i det du spiser og drikker:
En kopp kaffe (1,7 dl) - 100 milligram
En kopp te (1,7 dl) - 70 milligram
En boks cola - 50 milligram
30 gram sjokolade - 6 milligram

For mye koffein kan forårsake rastløshet, irritabilitet, skjelving, søvnløshet, hodepine, kvalme, diaré og unormal hjerterytme. Skal du først drikke kaffe er faktisk den sterke varianten best for magen.

Kaffe kan dessuten ødelegge effekten av vitaminene du tar.

Koffeinabstinens

Hvis du føler at du ha kaffe, te eller cola hver dag er du sannsynligvis koffeinavhengig. Slutter du da brått å innta koffein kan du oppleve å få hodepine og bli trøtt.

Disse symptomene vil imidlertid bare vare i noen dager, og så går de over. Det er ikke farlig å slutte brått med kaffedrikkingen.

For de godt voksne kaffeelskerne er det kanskje greit å vite at kaffe også kan ha positiv effekt når man kommer opp i åra. Nyere forskningsresultater antyder at kaffe faktisk hjelper mot demens.