Bedriftene bør lage strategier for å beholde gullkundene sine. Foto: Colourbox.com
Bedriftene bør lage strategier for å beholde gullkundene sine. Foto: Colourbox.comVis mer

Er du en gullkunde?

Da bør du kreve å bli tatt vare på.

Den moderne forbruker handler i butikken og på nettet. Forskning.no og BI har undersøkt hvordan bedriftene håndterer flere salgskanaler.

Les også: Betaler du riktig pris i matbutikken?

Peder Inge Furseth, Institutt for innovasjon og økonomisk organisering på BI, har ledet forskningsprosjektet. Han har blant annet sett på hvilke utfordringer tradisjonelle butikker har møtt når de åpner nettbutikk.

Elprice ville ikke heve kjøpet

Utgangspunktet for undersøkelsen har vært åtte bedrifter, og 1000 av deres kunder, ifølge Forskning.no. Flertallet viste seg å bruke både nett og butikk når de handlet. Slike kunder kalles multikanalkunder.

- Multikanalkundene er også mer lojale enn de andre kundetypene, sier Furseth til Forskning.no.

Her handler du billigst mat

Han karakteriserer slike kunder som gullkunder, og mener bedriftene må bli oppmerksom på at de er det. Bedriftene bør utvikle strategier for disse gullkundene.

Bli kjent med kundene dine!

  • Skaff deg informasjon om de ulike kundetypenes tilfredshet og lojalitet.
  • Skap sømløshet mellom de ulike salgskanalene, altså butikk og nett.
  • Gi bedre informasjon til kundene.
  • Lag et godt samspill mellom butikkens salgskanaler.
  • Vi har tidligere skrevet om prisforskjeller mellom nett og butikk. Nettbutikken er billigst, men utsolgt, og kunden får beskjed om at varen finnes på lager i butikken, som er mye dyrere. Les hele saken her