Planter inneholder fargestoffer som gjør at de blir røde, blå eller oransje. Disse fargestoffene finnes også i poteter. Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox.com
Planter inneholder fargestoffer som gjør at de blir røde, blå eller oransje. Disse fargestoffene finnes også i poteter. Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox.comVis mer

Er disse potetene farlige?

Er det OK å spise poteter med lilla flekker, eller må de kastes?

Du har helt sikkert opplevd dette: Du skreller en potet og oppdager lilla flekker inni den. Hva gjør du da? Kaster du den, eller er den ok å spise?

Johannes Værdal, seniorrådgiver i Mattilsynet, Seksjon planter og vegetabilsk mat, forklarer at planter inneholder fargestoffer, som gjør at de blir røde, oransje eller blå. Fargestoffene heter antocyaner.

- I potetene finner vi fargestoffene i skallet, stenglene og groene. Under spesielle vekstforhold kan dette fargestoffet i poteter, spesielt av typen Mandel, plassere seg inne i knollene og gi fiolette eller røde flekker, sier han, ifølge Matportalen.no.

Dette er heldigvis ikke farlig å spise, forsikrer han.

Les også: Slik skal poteten lagres

Mindre appetittlig

Er det mye fargestoffer inni knollene ser det selvfølgelig mindre appetittlig ut. Det er imidlertid foretatt mange studier av slike fargestoffer som kan dokumentere at de har helsemessige effekter.

- Blåbær er et eksempel på en frukttype som inneholder mye antocyaner, ifølge Værdal.

Grønne poteter bør du imidlertid ikke spise.

- I potetknollene er det en del stoffer som kalles glykoalkaloider (mest kjent er solanin). Det er disse stoffene som gir den typiske potetsmaken. I for store mengder er disse stoffene giftig. De gir hodepine og kvalme. I store mengder kan de også skade nervesystemet, sier Værdal, ifølge Matportalen.no.

Les også: Maten som kan bli til gift

Hvis grønnfargen bare går litt inn i knollen er det greit å bare skrelle eller skjære bort det grønne og spise resten. Har poteten imidlertid blitt utsatt for lys over lengre tid kan poteten bli grønn tvers igjennom. Disse bør kastes.

Les også: Økologisk, skal, skal ikke?

Fakta om poteten:

  • I gjennomsnitt spiser en nordmann 70 kilo poteter i løpet av et år. Cirka en tredel av dette er bearbeidede poteter som pommes frites og potetgull. Ulempene med disse varene er at de inneholder svært mye fett.
  • Poteten inneholder nesten alle de næringsstoffene vi trenger. Den er meget rik på stivelse og proteiner av høy kvalitet. Den inneholder også mye vitamin C, en god del B-vitaminer, kalium, jern og fiber og en del spormetaller. Les også: Vitaminguide fra A til Å
  • Det er lite fett og fettløselige vitaminer i poteter.
  • Det lønner seg å koke potetene med skallet på for å redusere tapet av C og B-vitaminer og kalium.
  • Du lagrer dem best i kalde, fuktige og mørke kjellere. Mørke er viktig for å hindre dannelsen av solanin, som er et giftstoff i grønne poteter. Dette kan gi bivirkninger som mageknip.
  • Man blir ikke fet av å spise poteter. Spiser du mer poteter vil det som regel føre til at du spiser mindre av andre fete matvarer. Dette gir mindre risiko for å utvikle overvekt, hjerteinfarkt og kreft i flere organer.
  • Poteter inneholder mindre energi enn ris og pasta. Tre kokte poteter veier cirka 210 gram og gir om lag 160 kcal. For samme energimengde som i tre poteter får man en porsjon kokt ris (150 gram eller knapt 2 dl) eller drøyt en halv porsjon kokt spagetti (105 gram eller 1 ¾ dl).
  • I de norske anbefalingene for frukt og grønnsaker - med 5 om dagen - inngår også poteter.
Kilde: Helsenett