Er din slankekur farlig?

Om du vil miste noen kilo bør du være forsiktig med hva slags slankekur du velger. Noen dietter kan være så fattige på næringsstoffer at det går ut over helsen din. Er du på en diett som kan være helseskadelig?

Mange slankekurer får kritikk for et ensidig syn på hva som er riktig kost. Amerikanske forskere advarer mot diettene som kan føre til alvorlige helseskader.

Mangler viktige næringsstoffer
Det er et forskningsteam ved Rutgers Universitet i USA som har undersøkt næringsinnholdet i elleve populære slankekurer. De konkluderer med at halvparten av kurene kan føre til mangel på viktige næringsstoffer og spesielt kalsium som er viktig i oppbyggingen av bena i kroppen.

Mangel på kalsium kan føre til benskjørhet som er et alvorlig problem, spesielt for kvinner.

- Noen av de populære slankekurene forsøker å styrke myten om at melkeprodukter er fetende. Men enhver diett som begrenser inntaket av melkeprodukter uten å tilføre tilstrekkelige mengder kalsium vil kunne gjøre mer skade enn nytte, sier forskningsleder Audrey Cross.

Dette er de farlige diettene:

  • Atkinsdietten
  • Sugar Busters
  • Suzanne Somers Fast & Easy
  • The Perricone Prescription
  • Body for Life
Forskerne mener at disse diettene vil gi deg et inntak av kalsium som er under 60% av anbefalt daglig mengde.

Om din diett ikke finnes i listen ovenfor bør du allikevel sjekke noen punkter som er typiske for de farlige diettene. Useriøse dietter vil som regel love rask fremgang med minimal innsats. Dietter som kan gi deg et ubalansert næringsinntak vil skille mellom ja-mat og nei-mat, forby noen næringsgrupper og skylde på bestemte næringsstoffer eller hormoner som roten til fedme og alt annet ondt i verden.

Drikk lettmelk
Uavhengig av hva slags kosthold eller diett du følger, anbefaler de amerikanske forskerne at du drikker to glass lettmelk hver dag. Melkeprodukter med lite fett inneholder godt med kalsium og kan faktisk være med på å øke forbrenningen i kroppen.

- Det er spesielt kvinner som vil tjene på å drikke magre meieriprodukter. Det er nemlig mye som tyder på at meieriproduktene i tillegg for redusert risiko for benskjørhet vil hjelpe deg med å redusere overvekt, sier Michael Zemel ved Universitetet i Tennessee, Knoxville.

Zemel har ledet en undersøkelse som viser at kvinner som får i seg tre serveringer med magre meieriprodukter daglig er langt mindre utsatt for sykelig overvekt. Dette kan forklares ved at rik tilgang på kalsium reduserer produksjonen av et hormon som holder på fettet i kroppen. Undersøkelsen er publisert i amerikanske Journal of Nutrition.

Opprettet 16.06.2006
Redigert 24.03.2007