<b>FRA KINA: </B>I Hongkong holder DealExtreme til. Fra DX.com sender de billige varer med gratis frakt til hele verden. Men burde du slå til? Foto: DEALEXTREME
FRA KINA: I Hongkong holder DealExtreme til. Fra DX.com sender de billige varer med gratis frakt til hele verden. Men burde du slå til? Foto: DEALEXTREMEVis mer

Er det trygt å handle fra DealExtreme?

Nordmenn lar seg lokke av lave priser, men leveringstid og kvalitet kan skape trøbbel.

«Alt er latterlig billig hos DealExtreme» skrev Dinside nylig, og kommentarfeltet kokte nærmest over av nordmenn med ulik erfaring med nettbutikken DX.com.

Konseptet er enkelt: Billig elektronikk, sendt fra Hongkong med gratis frakt, ofte fra ukjente produsenter.

Men det er flere ord i den setningen som hinter om trøbbel. Så bør du egentlig handle fra DealExtreme?

Vi spurte de virkelige ekspertene: Kundene.

Se hvordan butikken plutselig gir oss lavere pris når den forstår hvor vi har vært

Fordel #1: Pris

- Kjøpt mye der. På grunn av pris, og ikke kvalitet, leveringstid eller kundeservice, forteller Dinside-leseren Tom på vår Facebook-side.

BILLIG GRIS: Og med gratis frakt blir prisen bare disse 6,14 kronene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


For det er prisen som drar mange til DealExtreme. Det er, rett og slett, ekstremt billig. Og frakten er alltid helt gratis.

Så finner du en gris-LED-lommelykt til seks kroner, så koster den bare seks kroner. Selv om den sendes fra Hongkong

Husk at da butikken ligger i Kina, må du holde deg under 200 kroner om du ikke vil ha moms og fortollingsgebyr på toppen av prisen. Ikke spesielt vanskelig på DealExtreme.

Fordel #2: Utvalg

- Jeg har handlet der over 200 ganger, forteller Dinside-leseren Jan i samme Facebook-tråd.

GIGAUTVALG: Du finner alt fra dusjhoder til de særeste kabler. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


For det er ikke noe problem å finne dingser man kan ha lyst på; DealExtreme skryter av å kunne levere over 160.000 produkter.

Men utvalget er også annerledes enn nettbutikkene vi er vant med her i Norge. På DealExtreme er det kinesiske produsenter som gjelder, ofte med ukjente varemerker eller ingen merker i det hele tatt.

Dermed blir prisene lave, men som vi skal se: Også kvaliteten varierende.

Visste du at nordmenn nå kan handle Android-dingser direkte fra Google?

Ulempe #1: Leveringstid

- Kjøpte i januar et par mobildeksler og en kabel. Fikk det i begynnelsen av mai, sukker Dinside-leseren Haakon.

FØLG MED: Bruker varen din over tre uker, oppfordrer Dealextreme deg til å klage. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


DealExtreme har blant annet lagre i USA og England, som land kan knytte seg til. Norge ser dessverre ikke ut til å være tilknyttet et slikt ennå, så varene sendes bokstavelig talt fra Kina.

Og det tar tid. Potensielt svært lang tid. Våre lesere rapporterer om alt fra 2 til 20 ukers leveringstid, men det vanlige ser ut til å være mellom 2 og 4 uker. Smør deg med tålmodighet, og ikke bestill noe på DealExtreme som du trenger til uka.

Ulempe #2: Kvalitet

- Varene jeg har kjøpt har stort sett fungert tilfredsstillende. Dog var en mobillader fullstendig «crap», og fungerte i kun noen minutter, skriver Dinside-leseren Ole.

SJEKK ANMELDELSER: Før du bestemmer deg for produktet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Kjente merkenavn og høye priser betyr ikke alltid god kvalitet. Men billige varer uten navn har ikke større sjanser for å være tipp-topp.

Og at en billig skrutrekker ikke overlever hele oppussingen kan de fleste leve med. Alvorligere er det om den uoriginale mobilladeren gir deg støt, eller tar fyr. Noen varer ville vi derfor styrt helt unna, som ladere. Og vær klar over at fem billige dingser som ikke fungerer, fort blir dyrere enn én som fungerer.

Også innad i DealExtreme er det selvfølgelig stor forskjell på kvaliteten, og noen merker som er helt ukjente for deg kan være kjente og kjære for kinesere. Så les andres erfaringer med varene før du handler, og ikke gå ene og alene etter lavest pris.

Les mer: Norsk test avslører brannfarlige piratladere

Ulempe #3: Kundeservice

- Har fått noe, men mangler én ting. Venter ennå på svar fra kundeservice, skriver Silje.

FUNGERTE FOR OSS: Da vi kontaktet kundeservice om pakken som aldri kom, fikk vi pengene tilbake. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Mens andre Dinside-lesere har bedre erfaring.

- Jeg har hatt en reklamasjon, og den håndterte de meget bra. Fikk ny vare uten diskusjon, forteller Kjell.

Dinside-redaksjonen har også selv hatt kontakt med DealExtremes kundeservice, og vi fikk pengene tilbake for varer som ikke kunne sendes på grunn av problemer med den kinesiske tollen. Men vi måtte selv følge med på bestillingen og ta kontakt for å få ordnet opp.

Uansett hvor god selve kundeservicen er: DealExtreme henvender seg ikke direkte til norske kunder, og trenger derfor ikke å følge norske forbrukerlover. Det vil si at du mister 14 dagers angrerett og to eller fem års reklamasjonsrett.

Ulempe #4: Batteriproblemer

- Kjøpte batterier i juni. De har fortsatt ikke kommet, sukker Simen.

STRENGT MED BATTERIER: Fra en pressemelding til Hongkongs postvesen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Utallige historier i både Norge og utlandet vitner om at han langt fra er alene om dette. Også i Dinside-redaksjonen har vi bestilt batterier, i form av en nødlader, som aldri kom. Som vi nevnte over: Pengene fikk vi tilbake.

Visstnok stanser kinesisk tollvesen litiumbatterier fra å bli sendt med fly, på grunn av sikkerhetshensyn, og dette skaper tydeligvis trøbbel. Selv kunne vi velge å la DealExtreme prøve på nytt, og vår leser Allan forteller på Facebook at hans batteri ble sendt på nytt med båt.

Tollvesenet her i Norge sier til Dinside at de ikke har noe i mot å ta i mot varer fra DealExtreme, batterier eller annet.

Se hvordan robotlageret til Komplett gir deg varene på rekordtid!

For deg med god tid

Det tar lang tid å få varene, noen opplever at de ikke kommer i det hele tatt, dingsene kan ha lav kvalitet og du går du glipp av norsk, lovfestet forbrukerbeskyttelse.

Har du handlet fra DealExtreme?

(Avsluttet)
Ja, generelt positiv erfaring(73%) 5304
Nei(23%) 1643
Ja, generelt negativ erfaring(4%) 316
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det økonomiske tapet vil ofte uansett være lite, da varene er billige og kundeservice gir deg pengene tilbake om noe går virkelig galt. Dessuten forteller Forbrukerrådet til Dinside at de kun har fått én eneste henvendelse om nettbutikken. Så har du god tid, finner vi ingen grunn til advare mot DealExtreme.

Med ett viktig unntak: Sikkerheten. Er sikkerhet en faktor i et kjøp hvor du er usikker på om du skal velge kvalitet eller pris, hadde vi uten tvil gått for kvalitet. At du ofte får det du betaler for gjelder uansett om du handler fra Kina eller Norge.

(Det har ikke lyktes Dinside i å få DealExtreme til å kommentere denne artikkelen.)