Vis mer

Er det noen forskjell?

Vi har utropt en vinner.

DinSide har smakt seg frem til den beste kroneisen. Tilsynelatende er det samme is, men produsentene skryter av rørte jordbær, sjokolade i kjeksen, den sprøeste kjeksen og de lengste tradisjonene. Hvilken is-rival går av med seieren?

Tidligere i sommer testet DinSide is, der søkelyset var rettet mot smak og kalorier, les testen her.

Nå er det den tradisjonsrike kroneisen som skal til pers.

Hva har sier rivalene i forkant av istesten?

- Det er smaken som avgjør, og vi tror helt klart at vår is smaker best. Vi har for eksempel friske, rørte jordbær. Den sprø kjeksen er et eget kunststykke, og resepten på vaniljeisen er forskjellig for alle produsentene, sier Espen Hennig-Olsen, marketing direktør i Hennig-Olsen Is.

Espen Hennig-Olsen blindtestet kroneis på P4 i fjor sommer. I forkant var han nervøs, men han kjente igjen Hennig-Olsens kroneis uten problemer.

Diplom Is tror også at de kan vinne.

- Smaken er som baken. Vi har den originale kroneisen, vi begynte å selge den to år før Hennig Olsen, og selger desidert mest, sier Eirik Kruse, salgsdirektør i Diplom Is.

Vi har blindtestet Diplom-Is Kroneis og Hennig-Olsen Is Kroneis, begge med jordbærsmak.

Jon og Cecilie fra ispanelet fant sin favoritt uten problemer. Foto: Synne Hellum Marschhäuser Vis mer


Testpanelet

To damer og to menn har blindsmakt seg frem til sin favorittkroneis.

Vis mer


Madeleine kjøper aldri kroneis, men spiser hvis hun får.
Cecilie er glad i kroneis.
Jon kjøper sjelden kroneis.
Audun kjøper ofte kroneis.

Vinner: Hennig-Olsen Kroneis

Dette sier ispanelet:

Vis mer

Jon Mye mer delikat. Jordbærsausen smaker friskere og mer naturlig. Nesten som rørte jordbær fra bestemors hage.
Audun Dette er en mye bedre is.
Cecilie Jeg er enig, en mye freshere is.
Madeleine Føles mer som is, men kjeksen er ikke like sprø.
Resten av panelet er enige.

Audun Kjeksen er ikke viktigst. Det er mindre sjokolade, Jon fikk mer.
Madeleine Jeg fikk mer sjokolade i denne.
Cecilie Dette er en sjenerøs is, de kjører på med alt.

2. plass: Diplom-Is Kroneis

Dette sier ispanelet:

Jon God smak av jordbær.
Madeleine Trist at den bare er på toppen. Altfor lite smak av vanilje i isen.
Audun Enig. Men bra at det er mye sjokolade i bunnen.
Cecilie Sjokoladen nederst er god, men jordbærsausen har skikkelig sauskonsistens.
Jon Sprø og god kjeks, men isen smaker for lite.
Madeleine Den har dessverre ingen prikk over i-en.

Forskjell på smaken

Selv om navn, utseende og smak kan minne om hverandre, har panelet rett i at det er forskjell på kroneisene.

- Kroneisen har vært ganske lik siden starten. Men alle kroneisene er forskjellige, selv om forskjellene ikke er radikale. Alle har forskjellig resept, akkurat som cola. Det er forskjellig mengde fløte, fett, forskjellig syltetøy, kjeks og sjokolade, sier Bjørn Moldskred fra Diplom Is.

Is kan gi deg bot på 50 euro, i Roma

Iskart fra 1972, fra Diplom Is. Klassikerne Lollipop, Båtis, Sol-is, Sandwich og Pin-up har holdt koken, men har en friskere look i disse dager. Foto: Diplom Is Vis mer


Hennig-Olsen selger mindre

For 38 år siden kostet den en krone. Nå koster den 18-19 kroner, så fremt man ikke kjøper en større pakke.

Kroneisen skulle kostet cirka 13 kroner i dag, ifølge Statistisk sentralbyrås konsumprisindekskalkulator, selv om det ikke blir riktig å regne ut dagens pris med kalkulatoren.

Hadde kroneisen gått opp en krone hvert år siden den kom ut på markedet, ville den kostet over femti kroner i dag. Diplom-Is sin kroneis kostet én krone i 16 år, før den gikk opp i pris i 1972.

I år forventer Diplom-Is å selge 25-30 millioner kroneis, både enkeltis og multipakninger av jordbær- og sjokoladevarianten. Bjørn Moldskred i Diplom-Is anslår at konkurrenten Hennig-Olsen selger mindre is enn dem i år, rundt 15-17 millioner stykker, mens Hjem-Is og Isbjørn Is vil selge et ganske ubetydelig antall i forhold. Hennig-Olsen bekrefter dette tallet.

Dagen for å spise en is

Fylte for hånd

- Ideen bak kroneisen kom fra de gamle isbarene hvor man fikk servert kuleis i vaffel. På grunn av populariteten, så vi at det var marked for å masseprodusere. Ideen var å lage den på samlebånd, fordi det hadde ikke vært mulig før. I begynnelsen fylte vi kjeksen for hånd, men vi har utviklet oss hele tiden. Vi begynte blant annet å helle sjokolade i kjeksen for at isen ikke skulle trekke gjennom og gjøre kjeksen våt, sier Moldskred fra Diplom-Is.