<B>HYGGELIG SERVICE:</b> Radu Horatiu kjører Uber-bil i Oslo. Både taxinæringen og politiet mener han er en lovbryter. Vi oppfattet ham som en kjernekar som gjør en god jobb. Foto: TORE NESET
HYGGELIG SERVICE: Radu Horatiu kjører Uber-bil i Oslo. Både taxinæringen og politiet mener han er en lovbryter. Vi oppfattet ham som en kjernekar som gjør en god jobb. Foto: TORE NESETVis mer

Er det forbudt å kjøre med denne mannen?

Han leverer en av verdens mest populære taxi-tjenester.

I høstferien sto vi på parkeringsplassen utenfor et hotell i Los Angeles. Der sto det en enslig taxi, sammen med en håndfull turister som alle viste minimal interesse for den enslige bilen.


Turistene stirret i stedet ned på mobiltelefonene sine, på et lite bilsymbol som nærmer seg en grønn prikk.

TAR OVER: Selv om Uber har fått konkurranse av Lyft og lignende tjenester, er de totalt dominerende i Los Angeles. Den tradisjonelle taxinæringen er nesten borte. Foto: KTLA/MIGHTY TRAVELS (CC) Vis mer


For i California er taxinæringen så godt som borte, får vi høre av lokale folk vi treffer. I stedet er det Uber som har overtatt, og felles for de sjåførene som fraktet oss rundt i byen, er at de stort sett var tidligere taxi-sjåfører. Nå hevdet de imidlertid at hverdagen var blitt bedre: Bedre lønn og bedre forhold. De betaler skatt, og kan skrive av både bil og utgifter.

LES OGSÅ: Kommer seg unna med limousin-triks

Alle synes altså å være fornøyde, ja - bortsett fra den tradisjonelle taxinæringen og myndighetene.

Prøver å stoppe dem

En domstol i California har konkludert med at Uber er en arbeidsgiver, og at de ikke lenger kan dekke seg med at de som kjører for dem er selvstendig næringsdrivende.

Det gjenstår derfor å se hva dette vil bety for det seks år gamle selskapet, som Google eier en del av.

Men også her hjemme er det betent.

Taxinæringen har gjentatte ganger gått kraftig ut mot Uber, og i juni i år signaliserte også politiet at de vil aksjonere mot Uber-sjåfører i Oslo.

Synes du Uber høres fristende ut? (Avsluttet)
Ja, taxinæringen trenger konkurranse(74%) 27886
Nei, dette er ikke noe for meg(13%) 4937
Skeptisk, er det god nok kontroll med biler og sjåfører?(12%) 4458
Usikker, men skal prøve(1%) 523
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Samtidig tar en annen statlig instans, Konkurransetilsynet, til orde for langt friere tøyler.

LES OGSÅ: Nå starter Uber med samkjøring

«Kriminelle» med kontor og direktør

På tross av at politiet mener de driver kriminell virksomhet, har Uber etablert seg med kontor i Oslo, der de både har ansatt en administrerende direktør og markedsansvarlig.

Det nederlandske flyselskapet KLM tilbyr sine norske kunder gavekort på 250 kroner som de kan bruke på Uber-turer i utlandet.

– Vi er klar over at det gjenstår formelle avklaringer for Ubers tjenester i Norge, men tilbyr våre reisende bruk av Uber i utlandet, hvor deres rolle er mer avklart. I KLM jobber vi hele tiden med å utvikle nye, innovative produkter til våre kunder, og vi tror at et slikt gavekort uten unntak vil oppleves positivt, skriver KLMs pressetalskvinne Carina Bergqvist i en pressemelding.

PÅ PLASS I OSLO: Uber mener at de ikke driver med yrkestransport, og at de dermed driver helt lovlig. Foto: UBER Vis mer


Men politiadvokat Arne Valdemar Nielsen ved trafikkseksjonen i Oslo Politidistrikt er derimot klar på at Uber driver ulovlig virksomhet.

I juni varslet han for eksempel at politiet ville aksjonere mot sjåførene.

Han kan likevel ikke si hvor mange Uber-sjåfører som er tatt så langt.

- Jeg har ikke noe tall på det. Men det er viktig å huske at vi aksjonerer mot pirattaxier generelt og ikke mot Uber spesielt. Uber driver helt klart samme type virksomhet som pirattaxiene, sier Nielsen til Dinside.

- Hva risikerer sjåførene?

- På slike forhold reageres det med bøter.

- Men hva med passasjerene? Bryter de også loven?

TILBUD: Det nederlandske flyselskapet KLM gir kundene sine Uber-tilbud. Foto: KLM Vis mer


- Det gjenstår foreløpig å se, men jeg antar du kan bøtelegges for medvirkning dersom du bruker en slik ulovlig tjeneste.

Med håp om at Dinside betaler boten vi eventuelt måtte få, våget vi oss ut i Oslos gater for å se om Uber fungerte like bra her som i Los Angeles.

Det gikk ikke mer enn fem-seks minutter før vi hadde bil på et tilfeldig valgt hjørne i utkanten av byen.

Uber: Billigere og bedre enn vanlig taxi

Kunne ikke norsk, fant ikke fram

For å teste sjåføren la vi ikke inn bestemmelsesstedet i appen, slik Uber (og vi) anbefaler passasjerene å gjøre. Dermed måtte han selv legge inn adressen og finne fram.

Det greide han ikke. Han snakket heller ikke noe særlig norsk, slik at det ble vanskelig å kommunisere.

VILLE IKKE STÅ FRAM: Den første sjåføren var lite samarbeidsvillig da vi fant fram kameraet. Foto: TORE NESET Vis mer


Da vi hadde geleidet ham til rett adresse, spurte vi om å få ta et bilde av ham. Det ville han ikke, men vi fikk lov til å ta bilde av bilen så lenge bilnummeret ikke var synlig.

Vi ga ham en tre av fem mulige og ga denne tilbakemeldingen til Uber:

Måtte vises vei. Klarte ikke å legge inn rute i app. Snakket lite norsk.

Vis mer

Etter seks timer ble vi imidlertid hørt, og fikk denne meldingen på e-post:


Og, når sant skal sies, vi kom hjem for en billig penge. Prisen på 70 kroner utgjør for eksempel om lag en tredel av det vanlig taxi koster på samme distanse.

Uber baserer seg nemlig på såkalt dynamisk prissetting.

Det vil si at prisen øker med etterspørselen, og synker tilsvarende når det er få passasjerer. Dermed kan du risikere å betale langt mer i for eksempel rushtida, mens du slipper betydelig billigere unna enn med taxi i perioder med liten trafikk og få passasjerer.

Også med vanlig taxi: Nå kan du bestille via app

Neste sjåfør: Mye bedre

Uansett hadde vi en langt bedre opplevelse med neste sjåfør, Radu Horatiu. Heller ikke han var noen mester i norsk, men han sa at han veldig gjerne ville lære og at Uber-jobben ga ham god trening.

FÅ MINUTTER: Ventetiden var ikke lang da vi bestilte Uber i Oslo. Vis mer


Radu fant raskt fram til bestemmelsesstedet, selv om adressen til vårt kontor (Karvesvingen 1) av en eller annen grunn ikke er registrert i Ubers kartsystem. Denne gangen kostet det 20 kroner mer, med samme distanse.

Radu fikk fem stjerner av oss, og tilleggsbemerkningen «veldig hyggelig fyr».

Under våre mange turer i Los Angeles valgte vi for øvrig til slutt å gi femmer hver gang, rett og slett for å slippe maset med å skrive begrunnelse hver gang. Det kan nesten virke som om Uber spekulerer i at flere vil gjøre som oss.

Haxi: - Vanlig taxi er for dyrt og tungvint

Ja, dette vil vi ha!

Uber er utvilsomt en politisk og juridisk nøtt.

Men som vanlig taxibruker i Oslo er vi ikke i tvil: Dette vil vi ha.

OVERSIKT: Alle Uber-turene ligger pent og ordentlig med tidspunkt, kjøreavstand, sjøfør, bilnummer og beløp både i appen og på en egen nettside. Det burde ikke være vanskelig for myndighetene å følge med. Foto: TORE NESET Vis mer


Nå skal det sies at den tradisjonelle taxinæringen i Norge har vært flinke til å komme etter. Flere av selskapene har allerede lignende apper som Uber, der man både kan bestille, følge bilen som er på vei, se hvem du kjører med, og i noen tilfeller også betale.

Dersom vanlig taxi blir like bra, fleksibelt og kundevennlig som Uber, skal vi ikke klage. Og om Ubers lave priser viser seg å skyldes skattesnusk og underbetaling, vil vi nok også godta et høyere prisnivå.

Det blir derfor spennende å se om den vanlige taxinæringen i Norge fortsetter med sin «myke holdning», altså å forbedre sin egen tjeneste. For eksemplene fra andre land der taxinæringen har valgt å gå til krig mot Uber, tyder på at det er en vei som fører til nederlag.