<b>KJENTE LOGOER:</b> Noen logoer er laget for en billig penge, mens andre har kostet flere millioner. Samtidig er de mest kjente merkevarene verdt mange milliarder. Foto: PRODUSENTER/WIKIPEDIA
KJENTE LOGOER: Noen logoer er laget for en billig penge, mens andre har kostet flere millioner. Samtidig er de mest kjente merkevarene verdt mange milliarder. Foto: PRODUSENTER/WIKIPEDIAVis mer

Eplet kan falle ganske langt fra stammen ...

Noen logoer har endret seg mer enn andre i løpet av historien.

Du kjenner sannsynligvis igjen alle logoene på bildet over, muligens utenom den største i midten?

Noen av disse logoene forholder du deg til daglig, og flere av dem kjennetegner noen av de mest verdifulle merkevarene i verden. Ikke minst gjelder dette Apple, som ikke alltid har hatt en like enkel og gjenkjennelig logo som en del av sin merkevare.

>> Her får du IKKE ekte vare

Ser man godt etter, oppdager du det famøse eplet so9m henger rett over hodet til Issac Newton. Foto: WIKIPEDIA Vis mer


Bort med Newton

Den aller største logoen på bildet, som skal illustrere hvordan Isaac Newton forsto hvordan tyngdekraften virket da han fikk et eple i hodet, var nemlig Apples logo helt frem til 1976, ifølge Wikipedia.

Deretter har de som kjent beholdt selve eplet, men luket bort både Newton og epletreet. Selve eplet er det derimot tatt en bit av.

Om logoen kan ta noe av æren, vet vi ikke, men i 2013 ble Apple kåret til merkevaren med størst verdi i hele verden. Dermed dyttet de Coca Cola ned til en tredjeplass, som har vært rangert øverst i hele 13 år på rad. Microsoft havnet på en andreplass i Forbes´ rangering, skriver Financesonline.com.

Merkevaren Apple skal være verdt hele 103,9 milliarder.

Les også hvordan du bruker sosiale medier til merkevarebygging

Nokias første og nyeste logo. Foto: themapr.wordpress.com Vis mer


Store forandringer

Apples logo er en av flere som har forandret utseende drastisk i løpet av årene som har gått. Visste du for eksempel at Nokias logo opprinnelig var av en fisk?

Det finske firmaet, som i utgangspunktet drev med alt annet enn teknologi og mobiltelefoner, skal ha designet sin første logo i 1966. Fisken skal forestille en laks fra den nærliggende elven Nokianvirta.

Coca Colas logo har holdt seg godt gjennom årene. Foto: Financesonline.com Vis mer


Andre store selskaper har hatt nesten identiske logoer hele veien. Blant annet er det liten forskjell på Coca Colas første logo, og den de bruker i dag.

Deres opprinnelige logo oppsto i 1886, og skal ha blitt laget av regnskapsføreren Frank M. Robinson, som også var med på å starte selskapet, ifølge Financesonline.com. Han skal ha ment at de to C-ene så bra ut i reklame og markedsføring.

Antakelig har han hatt noe for seg, denne Robinson, i og med at selskapet har bevart en tilsvarende logo i alle disse årene.

De dyreste logoene

På lik linje med Coca Cola skal også Google ha brukt egne folk på huset for å designe sin logo. Nike derimot, skal ha hyret inn en fattig student for en billig penge til å lage deres velkjente logo, som først ikke falt i smak hos de som startet firmaet.

Andre kjente merkenavn har derimot brukt flere millioner på redesign av sine logoer.

Dette gjelder blant annet BBC, som skal ha svidd av hele 1,8 millioner dollar, som utgjør cirka 10,7 millioner norske kroner, på å fikse på den britiske TV-kanalens logo.

Også kjente, norske selskaper har byttet logo de siste årene, deriblant DNB, Telenor og Lånekassen.

Storbanken DNBs logobytte i 2011 skal ha kommet på 150 millioner kroner, ifølge TV2.