Enorm prisforskjell i matbutikkene

Gigantisk pristest avslører at du betaler halv pris om du velger butikkenes billigmerker.

De siste ukene har vi sammenliknet billigmerkene og merkevarene til de store matvarebutikkene i landet.

Og det er helt utrolig hvor mye du sparer på å velge billigste alternativ.

Alle pristestene:

  • Lidl
  • Rema 1000
  • Coop Prix
  • Kiwi
  • Rimi
  • Halv pris i butikkene

    Vi samlet sammen de størrelseskorrigerte prisene på alle matvarene i de fem store pristestene. Og prisforskjellen på billigvarer, sammenliknet med merkevarer er oppsiktsvekkende: Billigvarene koster bare halv pris av merkevarene.

    Hvor mye koster billigvarene i forhold til merkevarene?
    ButikkBilligvarene koster
    Lidl45 % av merkevarepris
    Rimi48 % av merkevarepris
    Kiwi49 % av merkevarepris
    Coop Prix49 % av merkevarepris
    Rema 100060 % av merkevarepris
    Detaljerte prisoversikter: Lidl | Rema 1000 | Coop Prix | Kiwi | Rimi


    Totalpris, samtlige butikker:

  • Merkevarer: 8.479 kr
  • Billigvarer: 4.267 kr
  • Du sparer: 4.213 kr
  • Som du kan se av tabellen til høyre, er det minst å spare ved å velge billigvarene i stedet for merkevarene på Rema 1000. Husk at dette ikke nødvendigvis betyr at Rema 1000 er mye dyrere enn de andre butikkene. Forklaringen kan være at vi ikke har sammenliknet samme produkter som i andre butikker, dette fordi vareutvalgene er forskjellige.

    Hva mener du om billigvarene?
    Si din mening nederst!

    Hva med Lidl?

    Egentlig hadde vi tenkt til å droppe Lidl fra denne sammenlikningen. Grunnen er at butikken har en helt annen forretningsidé enn de andre lavprisbutikkene.

    Mens Rimi, Kiwi, Rema 100 og Coop Prix fører stort sett merkevarer, og har noen alternative billigmerker, har Lidl valgt omvendt strategi: De fører stort sett billigmerker, men har noen alternative merkevarer (etter press fra kundene). Derfor er det svært vanskelig å sammenlikne billigmerker og merkevarer på Lidl. Derfor er det vanskelig å få en stor oversikt som forklarer prisforskjellen mellom billigvarer og merkevarer på Lidl.

    LIDL
    VareDu sparerper
    Tannkrem79,20liter
    Gulost49,90kg
    Kjøttdeig49,75kg
    Makrellfilet i tomat44,10kg
    Wienerpølser41,50kg
    Potetchips m/ salt og pepper36,22kg
    Rekesalat35,33kg
    Håndvask (flytende)33,80liter
    Kaffe (filtermalt)29,80kg
    Røkt kjøttpølse28,63kg
    Nudler m/kyllingsmak26,90kg
    Jordbærsyltetøy24,22kg
    Mikropopkorn23,00kg
    Grillpølser21,50kg
    >> Se detaljert oversikt


    Vi har likevel plukket noen sammenlignbare produkter sammen, slik at vi får et lite innblikk i prisforskjellen.

    >> Se detaljert oversikt

    Bare betal 45 prosent

    Handlekurven med billigmerker kostet bare 44,7 prosent av prisen for handlekurven med merkevarer på Lidl. Etter at vi størrelseskorrigerte alle prisene (til 1 kg, 1 liter etc.) kostet kurven med merkevarer 1312 kr, mens prisen for tilsvarende billigvarer kom bare på 587 kr.

    I kroner og øre er det mest å spare på Lidls billigtannkrem. Nesten 80 kroner literen er mye penger. Deretter kan det være lurt å velge billigste gulost, kjøttdeig, makrell i tomat og wienerpølser, i alle fall hvis du bare går etter pris. Alle disse varene sparer du 40-50 kroner på ved å gå for billigmerkene i stedet for merkevarene.

    Pris vs kvalitet

    Dersom du bare skal tenke pris, kan du kutte matbudsjettet ditt i to ved å velge billigvarene. Likevel må du sette pris opp mot andre kriterier, som kanskje er viktigere for deg, for eksempel kvalitet, smak og holdbarhet.

    Som mange av våre leser har påpekt, og som vi også skrev i vår første pristest, er det ikke nødvendigvis slik at billigproduktene er dårligere enn merkeprodukter. I noen tilfeller er de antageligvis laget av samme produsent, med de samme ingrediensene, skriver Forbrukerrådet. De poengterer også at butikkene ikke oppgir hvem som har produsert varene.

    Foto: Kim Jansson Vis mer


    Billigst av de billigste

    Det er vanskelig å sammenlikne prisene på billigproduktene i hver butikk. I veldig få tilfeller fant vi samme type billigprodukt i alle de fem butikkene vi var innom. Derfor skal vi ikke kåre det billigste billigmerket, fordi det rett og slett ikke finnes noe grunnlag for det.

    Det ville heller ikke være rettferdig. Noen liker å kjøpe billige ferskvarer, mens andre kun kjøper billigprodukter som bomullspinner, toalettpapir og liknende. Rema 1000 glimrer med sitt fravær av den siste kategorien, men de andre butikkene har mange av dem. Til gjengjeld har Rema 1000 mange kjøtt-, kylling-, og fiskeprodukter i billigmerker.

    Blant de produktene vi kan sammenlikne (basert på pris og vareutvalg på de butikkene i besøkte), finner vi for eksempel vann med kullsyre. Her er FirstPrice desidert billigst. Her koster vann med kullsyre bare 3,27 kr per liter. Dyrest er Coop Prix med en prislapp på 6,47 kr per liter*.

    Vil du heller gå for merkevaren er Blå Farris billigst på Lidl (8,30 kr per liter) og Rema 1000 (8,33), og dyrest på Kiwi (8,60) og Coop Prix (8,67).

    Detaljerte prisoversikter: Lidl | Rema 1000 | Coop Prix | Kiwi | Rimi

    Rådyr ost på Rema 1000

    Gulost føres som billigmerke av samtlige butikker i testen. Og i fire av fem butikker ligger prisen på rundt 50 kroner kiloen. Rimi var billigst med 49 kr per pakke/kg.

    På Coop Prix kostet billigosten 59,50 kroner, altså ti kroner mer enn i de andre butikkene. Osten var av merket Coop, og som vi har fortalt tidligere, er det det nest billigste merket til Coop-kjeden (billigste heter X-tra).

    Men her var det altså ikke noe billigere alternativ til Coop-osten da vi sjekket, så på denne varen må du altså punge ut med ti kroner mer enn om du hadde kjøpt tilsvarende vare i en av de andre butkkene.

    Ønsker du heller å kjøpe en stor pakke med Synnøye Findens gulost, må du passe deg for hvilken butikk du velger. På Rema 1000 koster denne osten 81,50 kr per kg. Billigst på dette produktet er Lidl, med en pris på 68 kr. De andre butikkene ligger rett over denne prisen.

    PRISEKSEMPLER (billigste pris uthevet)
    Vare (pris per kg)RimiKiwiCoop PrixRema 1000LidlSnittpris
    Gilde wienerpølse75,0076,7376,7375,0075,0075,69
    Billig wienerpølse39,5034,5839,9034,0041,5037,90
           
    Merkevare pommes frites20,0019,8334,4*18,33-18,51
    Billigvare pommes frites14,0013,2519,8315,00-15,52
           
    Merkevare kokt skinke200,00192,67232,00230,00-213,67
    Billigvare kokt skinke100,0095,60104,0090,00149,00107,72
           
    Merkevare Popkorn-73,7073,7066,6766,3370,10
    Billigvare popkorn-26,7733,3333,3323,0029,11
           
    Merkevare pytt i panne51,3748,1746,6748,33-48,64
    Billigvare pytt i panne28,0029,8032,5026,0029,8029,22
    * Litt mer eksklusiv type, men også billigste merkevarealternativ.


    Detaljerte prisoversikter: Lidl | Rema 1000 | Coop Prix | Kiwi | Rimi

    Coops billigmerker mest delikate

    Faksimile: Coop Prix annonseavis Vis mer

    I tillegg til å registrere prisene på over 300 varer, har vi gjort noen andre observeringer i forbindelse med våre fem pristester.


  • Innpakningen til Coops billigmerker er mest delikat. Pakkene ser mer eksklusive ut, og bildene av maten er mye mer innbydende enn på de andre billigmerkene. FirstPrice ser veldig billig ut, og er derfor lettere å få øye på i hyllene. Det er ofte du må se to eller tre ganger på Coops billigprodukter, for å kunne se at de er av et annet merke enn merkevarerene.
  • Lidl har elendig prismerking. Når du skal sammenlikne priser, er det viktig å se på enhetsprisen. En pakke med ost kan koste like mye som en annen pakning, men dersom størrelsen på disse er forskjellig, er det kiloprisen du bør se på for å sammenlikne pris. Rimi, Kiwi, Coop Prix og Rema 1000 opererer med de samme enhetene på produktene, for eksempel 1 kg og 1 liter. På Lidl blir enhetsomregningene blandet, slik at noe blir regnet om til 100 kg/ml og 1 kg/l. Selv på samme type vare kan det hende billigmerket er omregnet til kg-pris, mens merkevaren er omregnet til 100g. Dette er svært forvirrende, og selv om det ikke er så vanskelig å regne om fra 100g til 1 kg, burde Lidl gjøre dette mer oversiktlig for kundene sine.
  • FirstPrice-produktene er lettest å finne. Kiwis FirstPrice-produkter er merket har røde prislapper med FirstPrice-logo på, slik at de er lette å finne. Er du ute etter å handle billig, er det bare å skumme gjennom hyllene etter røde merkelapper. Hvorfor har ikke de andre butikkene noe tilsvarende?
  • Forvirrende på Rema 1000. Rema 1000s egne billigvarer går under mange forskjellige navn, derfor er de også vanskeligere å få øye på. Vi savner et felles navn på billigmerkene, slik at det blir lettere for forbrukeren å finne billigst pris.
  • Vis mer


    Foretrekker merkevarene

    I forbindelse med DinSides artikkelserie på billigmerkene, spurte vi leserne om de foretrekker billigmerkene eller merkevarene. Over 3.300 lesere stemte, og resultatet ble jevnt.

    Som dere kan se av "kaken" til venstre, sier litt over halvparten at de foretrekker dyrere merkevarer. Resten, rett under halvparten, sier at de fortrekker butikkenes egen merkevarer.

    Hva mener du? Si din mening nederst!

    I tillegg har debatten kokt her på DinSide, om hvor bra kvaliteten på billigmerkene er.

    «Fiskepinnene er forferdelige, mens pålegg, fryservarer og slikt er helt eksemplariske på smak og pris!»

    - Jeg kjøper stort sett billigmerker, av og til kjøper jeg merkevare dersom jeg ikke synes billigmerket er bra. Gjelder for eksempel ketchup og cola. Har uten tvil redusert matkostnadene med minst 1/3 totalt, skriver innsenderen som kaller seg Sputnik.


    Og av alle billigmerkene er det Kiwis FirstPrice de fleste har en mening om.

    - First Price er godt nok i massevis, men enkeltprodukter er ikke bra. Fiskepinnene er forferdelige, mens pålegg, fryservarer og slikt er helt eksemplariske på smak og pris!, skriver leseren Dagis.

    Terje Pettersen skriver at han har testet om man kan merke forskjell på billigbrus og merkebrus.

    - Foretok en"blind-test" av vanlig Coca Cola og First Price Cola på jobben. Det som ble litt morsomt var at samtlige personer som deltok i testen, i alt syv personer, tok feil! Alle sa at Coca Cola var First Price-varianten!, skriver Pettersen.

    ALLE PRISTESTENE: