KLAGE PÅ NETTKJØPET? Nå skal det bli enklere å klage på nettbutikker fra andre land i Europa. Foto: NTB Scanpix
KLAGE PÅ NETTKJØPET? Nå skal det bli enklere å klage på nettbutikker fra andre land i Europa. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ny klageportal for nethhandel i Europa

Enklere å klage på nettkjøp fra andre land

Et nytt nettsted skal gjøre det enklere å klage på netthandel fra andre europeiske land.

Fredag ble en ny klageportal lansert, som skal gjøre det enklere for norske forbrukere å klage på varer og tjenester som er bestilt på nett fra andre europeiske land.

Gjennom portalen skal du kunne klage på alt du har kjøpt over nett – fra hotellopphold og konserter til klær, leker eller elektroniske produkter.

Enkel å bruke

Tjenesten fungerer slik at forbrukeren registrerer klagen, og nettjenesten finner det riktige klageorganet i det aktuelle landet. Deretter foregår all kommunikasjon og saksbehandling over nett – og det hele skjer på norsk, gjennom et oversettelsesprogram. Her finner du den nye klagetjenesten.

– Dette er en tjeneste vi jobbet for lenge, og er det siste trinnet i en større satsning på klagebehandling. Med dette styrker vi ytterligere norske forbrukeres rettigheter og klagebehandlingstilbud utenfor Norge, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP) i en pressemelding.

Strenge krav til oppfølging

Ordningen har vært i bruk i flere EU-land siden 2016, og nå knytter også EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein seg til tjenesten. Næringsdrivende er forpliktet til å opplyse om klageportalen på sine nettsider.

Bruken av portalen er gratis, men noen av klageorganene som er på portalen kan eventuelt kreve at du betaler en symbolsk sum for klagebehandlingen. Det stilles strenge krav til de klageorganene når det gjelder oppfølging og behandling av klagen. Blant annet kreves det at en sak normalt skal være avsluttet innen 90 dager.

Forbruker Europa er norsk kontaktpunkt for klageportalen, og kan bistå forbrukere som trenger hjelp til å bruke tjenesten.