Finansdepartementet ønsker å gjøre det enklere å klage på finansielle foretak. Foto: All Over Press
Finansdepartementet ønsker å gjøre det enklere å klage på finansielle foretak. Foto: All Over PressVis mer

Enklere å klage for forsikringskunder

Finansdepartementet ønsker å utvide hvilke selskaper du kan klage på.

I Finansmarkedsmeldingen 2012 varsler Finansdepartementet blant annet at de vil gjøre det lettere for forbrukerne å klage på finansielle foretak.

– Regjeringen jobber med flere mulige regelverksendringer som kan gjøre det enda tryggere og enklere for forbrukerne å få løst tvister med finansforetak, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding.

Ett av forslagene åpner for at forbrukerne skal kunne klage på selskap som ikke er tilknyttet Finansklagenemnda, som behandler tvister mellom mange finansielle foretak og deres kunder.

>> Disse vil få problemer når renten stiger

Kan klage til flere

Er du uenig i forsikringsoppgjøret, eller har fått skylden for at noen har misbrukt bankkortet ditt uten at du skjønner hvorfor, kan du klage til Finansklagenemnda.

Men dette avhenger av at banken eller forsikringsselskapet er tilknyttet klagenemnda. Og det er det slett ikke alle selskaper som er.

Dette vil regjeringen gjøre noe med. De vil jobbe for at kunder i et finansielt foretak kan kreve å få uenigheter håndtert av en klagenemnd, selv om foretaket ikke har sluttet seg til klagenemnda.


Administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda er positiv til at Regjeringen vil ta tak i dette. I dag finnes det nemlig mange aktører hvor kundene ikke kan rette klager til finansklagenemnda om de skulle bli enige, for eksempel ved et forsikringsoppgjør.

– Det finnes en lang rekke utenlandske tilbydere på forsikringssiden, som ikke er tilknyttet Finansklagenemnda. I dag kan vi ikke behandle klager som omhandler disse selskapene, sier Sverdrup til DinSide.

Han tror ikke norske forbrukere tenker over dette når de velger forsikring.

– Nordmenn er prisbevisste ved valg av forsikring, men er nok ikke bevisste på klagemulighetene. Det er først når det oppstår problemer, og de ikke kan klage på selskapet til Finansklagenemnda, at de blir klar over dette, sier Sverdrup.


Les også: De lokker med rimelige tilbud, så trekker de penger rett fra kortet ditt

Må betale i retten

Selv om mange forbrukere får medhold når de klager til klagenemndene, er det ikke alle selskaper som vil rette seg etter nemndsavgjørelsen. Også her ønsker Finansdepartementet å gjøre det enklere for forbrukerne.

De vil jobbe for at finansielle foretak som ikke retter seg etter nemndsavgjørelser som gir forbrukeren medhold, må dekke saksomkostningene til forbrukeren ved en eventuell rettsak.

Retten til å få dekt saksomkostningene skal gjelde behandling i tingrett, men også i høyere rettsinstanser hvis det finansielle foretaket anker saken videre.

Les også: De lokker med rimelige tilbud, så trekker de penger rett fra kortet ditt