Enkelt i praksis - få gjør det

- Ingen storm akkurat, men noen er det, sier Thor Benny Bøe, daglig leder ved Spaceworld på Stovner senter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Det kom en god del rett etter 1. november, etter det har det roet seg. Jeg vil anta at det er i underkant av 10 personer i uka som utnytter nummerportabiliteten hos oss.

- Hos oss tilbyr vi Telenor-abonnement, og det hele gjøres i butikken. Den første uka var det et visst skjemavelde som vi måtte gjennom, men nå går alt elektronisk, sier Bøe.

- Når kundene vil bytte operatør, får de sitt nye SIM-kort med en gang. I tillegg får de en porteringsdato, det vil si en bekreftelse på når nummerportabiliteten er gjennomført. Den ligger i praksis syv dager fram i tid. I mellomtiden ringer du som vanlig med ditt gamle SIM-kort.

- Når det nye SIM-kortet kan tas i bruk, vil du også få tilsendt en SMS-melding fra Telenor som bekrefter at alt er i orden. Tilbakemeldingene fra kundene har vært positive, og operatørbyttet ser ut til å gå greit i praksis. Det eneste du som kunde må passe på, er at de opplysningene som er oppgitt hos den gamle operatøren (dvs. ditt navn og adresse) stemmer overens med den informasjonen du gir til oss.

- Er det noe rot her kan det bli en liten forsinkelse, men bortsett fra dette, ser altså alt ut til å gå etter planen, avslutter Bøe.

Slik gjør du det

  • Gå til en forhandler og be om å få "portere" ditt mobilnummer fra din gamle operatør til den nye.
  • Du må signere en fullmakt for å portere nummeret ditt. Du må også tegne en vanlig kundeavtale for det nye abonnementet.
  • Forhandleren vil håndtere kontakten med din nåværende operatør - du skal altså IKKE si opp abonnementet ditt selv.