Enkel slanking

Mangler du motivasjon til å slanke deg? Gå til jobb, vask opp, ha sex. Da slanker du deg på en enkel måte.

Gjør følgende: Reis deg opp, gå bort til din nærmeste kollega og gå tilbake.

Du har nå forbrent omtrent 24 kalorier.

Tygg deg tynn
Du trenger ikke bruke mye tid på hard trening for å gå ned noen kilo. I løpet av året kan du gå ned omtrent ti kilo på å gjøre hverdagslige ting, skriver danske Ekstra Bladet.

Ta en tyggegummi etter hvert måltid. Ved å tygge i en time forbrenner du omtrent ti kalorier mer enn hvis du ikke tygger. Da du nettopp reiste deg for å gå bort til kollegaen fremfor å sende en mail, forbrente du cirka 24 kalorier. Det samme vil du forbrenne hvis du bruker knappene på TV-apparatet fremfor fjernkontrollen. Ta deg en halvtimes gåtur i lunsjen i stedet for å sitte stille i kantina, og du forbrenner rundt 120 kalorier.

Det høres kanskje lite ut med 154 brente kalorier per dag, men husk at det ikke stopper her.

Ta trappen opp på kontoret fremfor heisen og gå eller sykle til jobb. Da forbrenner du over 1000 kalorier. Når du kommer hjem kan du bruke vanlig tannbørste i stedet for elektrisk og ta oppvasken. Hvis du er rastløs kan du riste litt på bena mens du ser på TV. Og vips, enda flere kalorier er forbrent. Når kvelden kommer kan du leke med barna dine, gjøre husarbeid eller ha sex. Du forbrenner færre kalorier enn lange treningsøkter, men det er mye enklere.

Rør på deg
Etter et år kan du ha gått ned mellom 10 og 15 kilo bare ved bruk av dagligdagse aktiviteter.

Det er amerikaneren James Levine ved Mayo-klinikken i USA som har utført studien. Han målte bevegelsen til slanke og overvektige mennesker døgnet rundt. Resultatet viste at overvektige rører mindre på seg enn normalvektige i hverdagen. Selv rastløsheten var mindre hos overvektige.

Tidligere forskning har også vist at det lønner seg å være rastløs.

LES HELE SAKEN: Rastløse er slankere

Overvektige bruker i gjennomsnitt 164 minutter mer på å sitte stille enn slanke. Til sammen forbrenner de omtrent 300 kalorier mindre enn normalvektige per dag.

Du trenger ikke droppe treningen på grunn av dette. Huske at trening forbrenner flere kalorier og tross alt er veldig sunt. Du må også huske at maten du spiser inneholder kalorier.

Vil du ha flere tips til enkel hjemmetrening?

LES MER: Trening for slappfisker

Først opprettet: 19.4.2006
Sist redigert: 21.05.2007