Endelig røykfri

Du har stumpet røyken og kastet lighteren for godt - trodde du. Men hva skjer når nikotinsuget kommer tilbake? Her er 10 tips som holder deg røykfri:

En av fire nordmenn røyker. Hvis du akkurat har kjempet deg ut av den statistikken, kan du gi deg selv et solid klapp på skulderen. Men kampen er kanskje ikke over ennå.

I løpet av en dag mottar Røyketelefonen 800 400 85 rundt femti telefoner fra røykere som ønsker å slutte og fra frustrerte eks-røykere. Mens enkelte sliter med fysiske abstinenser, får andre rett og slett lyst på røyk når de befinner seg i bestemte situasjoner.

Gjør noe annet
- Da er den beste løsningen å komme seg bort fra sitasjonen og gjøre noe annet, mener seksjonsleder ved Røyketelefonen 800 400 85, Sigrid Skattebø.

Hun understreker at det er en stor fordel om man på forhånd har bestemt seg for hva man skal gjøre når man får lyst på en røyk.

- For enkelte hjelper det å pusse tennene, skrelle en appelsin eller gå en tur. For andre kan det å sette på ”Sweet Home Alabama” være løsningen, sier Skattebø.

En trøst er at det verste nikotinsuget er over i løpet av tre til fire minutter. Etter cirka to uker vil du ofte ikke føle noe behov i det hele tatt.

Kanskje hjelper det også å tenke på at kroppen allerede har begynt å reparere skadene røyken har forårsaket. For allerede 20 minutter etter den siste sigaretten er du på vei mot en sunnere kropp.

Les hele saken her: Rask gevinst av røykeslutt

Ti gode råd
I tilfelle du strever med å finne en aktivitet som får tankene bort fra røyken, gir vi deg ti gode råd som du kan prøve ut:

1) Åpne et vindu og luft ut

2) Ta noen dype åndedrag

3) Drikk et glass vann

4) Spis en frukt

5) Bit deg i leppen

6) Lukt på noe, for eksempel en parfymeflaske, en mintinhalator eller noe annet som lukter sterkt

7) Ring noen for støtte og oppmuntring

8) Kyss kjæresten

9) Strekk på deg mens du lager lyd, overdriv gjerne

10) Ta nikotinhjelpemiddel

Vil du vite mer om røykeslutt? Flere gode råd finner du på Lommelegen:

(Kilde: Expressen)

 

Mozon.no, 07.12.2006