Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

En sprek dag på jobb

- Vær aktiv på arbeidsplassen, oppfordrer WHO på den internasjonale aktivitetsdagen. Slik får du en sprek halvtime hver dag.

Målet til årets internasjonale aktivitetsdag er å gjøre den enkelte arbeidstaker bevisst på hvordan det går an å være aktiv i 30 minutter, i løpet av arbeidsdagen eller ved reise til og fra jobb.

- 30 minutter daglig fysisk aktivitet vil forebygge en rekke sykdommer som ulike krefttyper, muskel- og skjelettsykdommer, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, overvekt, beinskjørhet og lettere psykiske lidelser, sier avdelingsdirektør ved Avdeling for fysisk aktivitet ved Sosial- og helsedirektoratet, Mette Nordhus, til Mozon.no.

Les også: Her er treningen som brenner fett!

Det var Gro Harlem Brundtland som i 2003 sørget for at WHO fikk etablert dagen Move for Health, som et globalt forsøk for å promotere fysisk aktivitet i forhold til helse. Hvert år har dagen et eget innsatsområde. I år er fokuset at flere arbeidstakere bør bli mer fysisk aktive.

For selv om du sitter lange timer foran PC-en, går det også an å sørge for litt trening i løpet av dagen.

Eller har du overhodet ikke tid? Slik trener du med bøtte og klut!

Tren på jobb
Dette kan du selv gjøre, for å sørge for en mer fysisk aktiv hverdag:
- Sykle eller gå til jobben og møter
- Ta kortere aktivitetspauser i løpet av dagen
- Gå ut og ta fem minutter frisk luft
- Bruke trappen
- Starte en gågruppe på jobben
- Parkere bilen 5-10 minutter lenger unna jobben og gå den siste biten

Flere av de store treningssentrene tilbyr også såkalt tidseffektiv trening.

- En snau halvtimes kondisjonstrening, som aerobic eller sykkel, gir en veldig god velværefølelse som varer i mange timer etterpå. Du får en viktig pause i arbeidsdagen, som klarer hodet og bedrer konsentrasjonsevnen. Ikke bli overrasket om de gode ideene du lette etter på kontoret dukker opp i forbindelse med treningen, sier informasjonsdirektør i SATS, Anders Hall Grøterud.

Lag en avtale med arbeidsgiveren din om fleksibel tid i lunsjen, slik at du både rekker å trene og ta en matbit, oppfordrer han.

Eller hva med å trene foran PC-en? Slik gjør du:

Tar trappene
Organisasjoner og arbeidstakere spiller også en nøkkelrolle i å oppfordre til fysisk aktivitet som ved å opprette bedriftsidrettslag, ha sykkelparkering og legge til rette for dusj.

Hva skal Sosial- og helsedirektoratets avdelingsdirektør gjøre av fysisk aktivitet på dagen?

- Jeg er så heldig at jeg må gå et kvarter mellom tog og arbeidsplass to ganger om dagen. Jeg prøver å gå raskt så jeg får opp pulsen litt. Så tar jeg trappene til 7. etasje som jeg alltid gjør, sier Nordhus, og regner med å være med på noen av aktivitetene som direktoratet arrangerer i dag.

Informasjonsdirektøren vil ta sin vanlige brisk-walk etter lunsj.

- Da jeg går ut av kontoret og marsjerer på en vei i fem minutter. Ti minutters gåing oppleves veldig forfriskende for både kropp og hode. I ettermiddag skal jeg trene litt styrke. Har kommet i en alder hvor jeg ikke får noe gratis lenger, og da må kroppen brukes, sier Grøterud.

- Må fjerne treningsskatt
Grøterud vil også jobbe videre med å få fjernet skatt på trening betalt av arbeidsgiver.

- Det er paradoksalt at vi på WHOs aktivitetsdag, som ble innført av Gro Harlem Brundtland, har en rødgrønn regjering som skattlegger fysisk aktivitet i regi av arbeidsgiver, en skatt som først og fremst rammer, kvinner, lavtlønte og ansatte i småbedrifter. Dette hinderet må bort!

Og hvordan spiser du på jobben? Les også: Med andre boller på jobben

Ditt aktivitetsnivå

Hvor aktiv er du i løpet av en dag? Og her må du svare ærlig! (Avsluttet)
Jeg trener mellom 4-5 ganger i uken, og synes det er viktig å ta vare på helsen. Jeg prøver også å ta noen pauser i løpet av dagen.(55%) 68
Jeg er ikke så aktiv nå, verken på jobb eller etter jobb, men jeg skal bli flinkere!(34%) 42
Jeg trener nesten aldri, og bryr meg ikke om det.(11%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.