<B>LAVMÆLT:</B> Det er en fin følelse når reklamasjon og prisgarantier fungerer i din favør. Megafonen var det ingen vits å finne fram.
LAVMÆLT: Det er en fin følelse når reklamasjon og prisgarantier fungerer i din favør. Megafonen var det ingen vits å finne fram.Vis mer

En solskinnshistorie fra virkeligheten

KOMMENTAR: Det er lett å skrive negativt om butikker som driter seg ut på kundebehandling. Desto viktigere er det å gi skryt når ting går på skinner.

Hvem har vel ikke kjent adrenalinet strømme gjennom kroppen på vei til hvitevareforhandler A eller hifi-forhandler B, mens en klamrer seg til mikrobølgeovnen eller hodetelefonene som har sviktet etter snaue to års bruk, akkurat som hu forrige dama di, som svikta deg etter bare ni måneder?

Mens du sitter i bilen, går du gjennom argumentene du vennlig, men bestemt skal ramse opp for den skjortekledde selgeren, samtidig som du siterer paragraf etter paragraf fra forbrukerkjøpsloven, før du i et crescendo som ikke ville vært fremmed på en operascene, hikster ut de siste ordene fra paragraf 27. Som sagt: Hvem har vel ikke gjort det?

Reklamasjonsro

Og når slike ting skjer, er det ikke rent sjelden vi i DinSide tar tak i saken, fordi selger ikke vil ta tak i reklamasjonen i samme ånd som forbrukerkjøpsloven er skrevet. Forrige uke opplevde jeg derimot en parademarsj fra den ene selgeren til den andre i flere forskjellige butikker, med det resultat at begge reklamasjonene og en prisgarantisak sammenfalt ett hundre prosent med mitt eget syn på saken.

«Ninjakostymet ble liggende ubrukt i hanskerommet»


Det burde strengt tatt ikke være et tema det er nødvendig å skrive så mye om, for den lovfestede reklamasjonsretten på to år, eller fem år dersom "tingen, eller deler av den, ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre" er i de fleste tilfeller soleklar.

Unntaket er naturligvis ting som har blitt misbrukt på det groveste av eieren, som flat-TVer som ryker ut av vinduet under fotball-VM, eller strippestanga som viste seg å være en like dårlig idé som mange fryktet.

Kjapt gjort

Likevel skjer det rett som det er at det krangles om paragrafer og tolkninger, ofte fordi selger ikke vet at Norge har en av verdens beste forbrukerkjøpslover, og at forvirringen rundt forskjellen på "garanti" og "reklamasjon" fortsatt lever i beste velgående i enkelte butikker.

Hos Humac i Oslo ble jeg derimot møtt med et kjapt og greit svar da batteriet på min halvannet år gamle MacBook Pro kastet inn årene: Lever batteriet til oss, og du får nytt. Ferdig. Ingen krangling, ingen spørsmål. Basert på enkelte innlegg på norske Mac-fora har ikke alle med samme problem vært like heldig, så her pustet jeg lettet ut.

Hos Hi-Fi Klubben leverte jeg samme uke inn en defekt DAB-radio som hadde passert garantitida, og etter en kjapp sjekk fikk jeg beskjed om at jeg kunne få ny på stedet.

Prisgaranti

PENGER SPART: Prisgaranti er fint når det fungerer, slik det gjorde da jeg fikk tilbake 800 kroner etter å ha kjøpt en Squeezebox Boom. Vis mer

Ninjakostymet ble liggende ubrukt i hanskerommet, jeg slapp å finne fram megafonen i baksetet,
og torpedoen jeg hadde etablert kontakt med før avreise til butikken, slapp å yte bistand, slik at han heller kunne bruke tida si på pengeinnkreving utenfor Oslo Børs.

Og på siste stoppested, Elkjøp, fikk jeg uten særlig dikkedarer tilbake 800 kroner, etter å ha funnet produktet jeg kjøpte forrige helg atskillig rimeligere på Lefdal noen dager seinere.

Trippel jackpot, med andre ord, og alt i løpet av samme uke.

Uvurderlig markedsføring

Nordmenn er et beskjedent folkeslag når vi skal prute, og jeg tror de færreste av oss liker småhissige konfrontasjoner rundt en betjeningsdisk om ting som i prinsippet er ukomplisert.

Det er derfor denne typen kranglefri kundebehandling fungerer som uvurderlig markedsføring. Det nevnes i lunsjen, det nevnes for familemedlemmer, og det nevnes for venner - og kanskje til og med i artikler som dette. Ting går i stykker, hele tiden.

Er du fornøyd med kundeservicen når du handler? (Avsluttet)
Det går litt begge veier(63%) 301
Ja(21%) 98
Nei(11%) 53
Service er et annet ord for brutte løfter(5%) 23
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Å være konkurransedyktig på pris er fint - for all del. Men å være konkurransedyktig på service medfører ofte at butikken yter det berømte lille ekstra, det som gjør at du handler samme sted også neste gang, selv om butikken kanskje ikke alltid er billigst.

Så kan du spare kranglinga til gjøken som snek seg foran deg i køen på Rimi. Det får være grenser for hva en skal tåle.

Har også du opplevd god service i en norsk butikk eller nettbutikk? Del det med oss i diskusjonsgruppen!