En smart barneforsikring

Ja, det stemmer. Smart og barneforsikring i samme setning. På DinSide Økonomi.

Den trofaste leser vil kanskje stusse litt over dette.

Vi har tidligere erklært - og bevist - at de fleste barneforsikringer er nærmest verdiløse. Ja, vi har sågar gitt dere tre gode grunner til ikke å tegne barneforsikring.

Ja vi smilte litt selv, da vi fikk tilsendt et tips fra om at Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité (NIF) og If ønsker å fortelle oss om en smart barneforsikring.

Ut på tur!

Da vi så nærmere på mailen, lot vi likevel vår skepsis falle. Borte var fine vendinger om "det du er mest glad i", "det kjæreste du eier" - og prisen på dette.

Nieves design/iStock Vis mer


I stedet kom meldingen: Å legge til rette for fysisk aktivitet for barna er en smart investering i barns helse, og en forsikring som bidrar til å legge grunnlag for en sunn livsstil.

- og det beste av alt: Dette er gratis.

Så vi viderebringer nå i sin helhet, til dere, de ti tipsene fra NIF og If. (Og vi anbefaler selvfølgelig også at du leser våre artikler om hva du skal gjøre økonomisk for å sikre barna.)

  • Velg en aktiv hverdag
    Diskuter hvordan dere kan bli en ”aktiv familie”. Kan vi gå eller sykle mer, og bruke bilen mindre? Kan vi dra oftere på småturer? Kan vi velge trappa i stedet for heisen?
  • La barnet gå
    Mange foreldre er redde for å la barnet gå på egenhånd. Hold øye med barnet, men la det få være i bevegelse fra det er lite. Da lærer det å utforske og mestre. La barnet gå til skole og fritidsaktiviteter – gjerne fulgt av voksne.
  • Delta i leken – vær en god rollemodell
    Når voksne leker og deltar i fysisk aktivitet, er det ekstra morsomt for barn. Voksne vil også oppleve at det er artig å gjøre noe sammen.
  • Vær aktiv sammen med andre
    Fysisk aktivitet sammen med andre er sosialt og skaper fellesskap. Utnytt dette og dra på tur sammen med familie venner eller naboer. Lag mini-turneringer oguhøytidelige ”konkurranser” i nabolaget.
  • Bruk mulighetene i nærmiljøet
    Utforsk nærmiljøet. Et lite skogholt eller en park kan være spennende for både store og små. Finn kongler og kast på en trestamme, løp sikksakk mellom trærne. I fjæra kan en gå på skattejakt, kaste stein i vannet eller hoppe fra stein til stein.
  • La barna få prøve mange aktiviteter
    Allsidighet og variasjon er viktig for å utvikle en god motorikk, koordinasjon og balanse. Aktivitet i forskjellige miljø til ulike årstider gir ulike utfordringer: Bruk ski og skøyter, baller og racketter, badevann og svømmehaller, løkka og parken, skog og mark.
  • Bøy og tøy til tannpussen
    Gjennom å innøve gode vaner er mye gjort. Bøy og tøy sammen med barna til tannpussen på badet morgen eller kveld. Syng og bøy til ”hode-skulder-kne-og-tå”.
  • Lag en aktivitetskrok hjemme
    Lag en aktivitetskrok med enkelt utstyr; baller, gymmatte, hoppetau. Store og små baller gir variert erfaring med ball og utvikler koordinasjon og teknikk når de kastes, sprettes, trilles, sparkes.
  • Arranger aktive bursdager og merkedager
    Aktive bursdager er populære, og gjerne utendørs, både sommer og vinter. Arranger aktivitetsleker som f. eks potetløp, hopping, ”gjemme-og-lete”, bygge snømann eller snøballkasting på blink.
  • Sett grenser for stillesittende aktiviteter
    Som voksen er det ditt ansvar å begrense barnets TV- og PC-bruk. Ta initiativ til at barnet i stedet beveger seg.