Vis mer

En slags minibank

DnB NOR tilpasser seg Apple-folket.

Det er en kjensgjerning at iPhone-brukere skiller seg ut i mengden, først og fremst fordi de surfer langt mer på nettet via telefonen enn andre mobilbrukere gjør.

Det har DnB Nor fått med seg, og derfor lanserer de nå Norges første iPhone-tilpassede banktjeneste - iBank.

Les også: De beste nettbankene

Eget design

Å utføre banktjenester via mobiltelefonen er naturligvis ikke noe nytt, og det har vært mulig å både tekstmelde seg fram til saldoer og betale regninger via mobilsurfing i en årrekke.

Det nye med iBank er at designet tar hensyn til iPhones særegne nettleser, Safari, slik at resultatet ser så bra ut som mulig.

- Brukeropplevelsen blir mye bedre enn hvis du logger deg på den ordinære nettbanken med en vanlig mobiltelefon. Det er fordi iPhone og iPod Touch på lik linje med en PC er webbasert og har nettleser og at vi har laget en tilpasset versjon av nettbanken. iPhone- og iPod Touch-bank har allerede hatt rundt 3000 besøk, og tilbakemeldingene er så langt utelukkende positive, skriver ansvarlig for Nettbank i DnB NOR, Geir Øiestad, i en pressemelding.

Les også: Nettbanken blir slik du vil ha den

Touch er med

Også hastigheten på iPhone-designet skal være optimalisert sammenliknet med en tradisjonelle mobilutgaven, og tjenesten kan naturligvis også brukes sammen med iPhone-slektningen iPod Touch, Apples telefonløse mp3-spiller.

Ifølge DnB NOR er banktjenester via SMS fortsatt det overlegent mest populære mobiltilbudet, til tross for at det blant annet ikke er mulig å betale regninger ved hjelp av tekstmeldinger slik en kan på mobilbanken, og mer enn 275 000 DnB Nor-kunder benytter seg av tjenesten.

Les også: Og dette bruker banken penger på?

(Jada, vi forsøkte å logge oss på mobil.dnbnor.no, som tar deg rett til iPhone-utgaven, men kom plutselig på at kodebrikken ligger hjemme ... Ergo ingen test av dette nå. Men har du erfaringer og brukeropplevelser, del dem gjerne i forumet eller debatten under artikkelen.)