<B>KJEDE-INTERESSE:</B> Særdeles mange fikler med mobilen når de kjeder seg. Men det kan bli dyrt å kjede-surfe eller kjede-melde om man ikke har et gunstig abonnement. Foto: Colourbox.com
KJEDE-INTERESSE: Særdeles mange fikler med mobilen når de kjeder seg. Men det kan bli dyrt å kjede-surfe eller kjede-melde om man ikke har et gunstig abonnement. Foto: Colourbox.comVis mer

En million nordmenn gjør dette

Hva gjør en million nordmenn som kjeder seg? De fikler med mobilen sin, viser en nye undersøkelse. Men mobilbruken kan koste dem dyrt.

- De fleste kjenner seg vel igjen i bildet av en som sitter og graver i lommen etter mobilen dersom personen de er på restaurant med forsvinner på do, eller festdeltakerne er opptatt med å snakke med noen andre. Mobiltelefonen er trøst mot ensomhet og kjedsomhet, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

Han viser til en landsrepresentativ undersøkelse bestilt fra analysebyrået InFact, der mer enn tusen nordmenn er intervjuet om sine mobilvaner.

Når tallene i undersøkelsen er justert etter folkemengden, viser det seg at rundt en million nordmenn kjede-fikler med mobilen når de ikke har noe annet å gjøre.

- Hyppige mobilbrukere, gjerne de yngste, er ikke vant med å kjede seg, det er alltid noe å sette fingrene i. Det kan være at de finner frem et spill på mobilen, eller kommer på en tekstmelding som skal sendes. Dessuten er det mange som ikke liker at det ser ut som de sitter alene og derfor må gi et inntrykk av at de er opptatt med noe, sier Alvær i en melding fra Chess.

LES OGSÅ: Kvitt deg med disse mobilabonnementene

Men det kan bli dyrt

Å sitte å kjede-fikle med telefonen din kan selvsagt bli en dyr affære.

Kanskje du laster ned en ny applikasjon til smarttelefonen din, og derfor må bruke dyr datatrafikk, eller kanskje du sender noen mms-bilder til venner, da gjelder det å ha et abonnement som ikke koster skjorta.

HVORFOR BYTTER DU IKKE? Mange kan spare mye på å bytte til et billigere mobilabonnement. Foto: Per Ervland Vis mer


DinSide skulle gjerne gått ut og sagt at "dette abonnementet er Norges billigste", men så enkelt kan vi nok ikke gjøre det. Hvor dyrt et abonnement er, kommer an på hva du bruker telefonen til.

Hvilket abonnement som er billigst for ditt forbruk, finner du lett ut ved hjelp av DinSides mobilkalkulator. Der plotter du selv inn forbruksmønstret ditt, for å finne det best egnede abonnementet.

Her er et eksempel på hvor mye du kan spare ved å velge riktig abonnement. Vi har forutsatt følgende mobilbruk:

10 minutter ringetid per dag (cirka 2 minutter varighet per samtale)
3 tekstmeldinger hver dag
1 bildemelding hver dag
500 kb datatrafikk hver dag

Har du det billigste abonnementet slipper du unna med å betale 1.664 kroner det første året. Med det dyreste abonnementet må du ut med 14.327 kroner.

Synes du mobilregningen er for dyr? Gjør noe med det her!

Mest fornøyde med dette selskapet

Pris for mobilbruk er kanskje den viktigste faktoren for valget av mobiloperatør.

Et annet viktig element er kundetilfredshet.

Nye tall fra Norsk kundebarometer viser at særlig er et mobilselskap nordmenn er godt fornøyd med: Tele2.

HØYT OPPE I NORSK KUNDEBAROMETER: Administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2 kan skryte av å ha Norges mest tilfredse mobilkunder. Foto: Tele2 Vis mer


I årets utgave av kundebarometeret klatrer Tele2 opp på en 46. plass og er dermed best likte mobiloperatør av de aktørene som ble målt.

Deretter følger Chess (58. plass), Telenor (63. plass) og Netcom (89. plass). Mindre selskaper er ikke tatt med i denne undersøkelsen.

Tele2-sjefen har i forbindelse med denne undersøkelsen uttalt at måten selskapet kommuniserer med kundene sine på kan tillegges mye av grunnen til suksessen.

- Vi har et oppriktig ønske om å få tilbakemeldinger fra kundene våre og har blant annet en tjeneste som heter "snakk med sjefen" der alle kundene våre kan sende meg mail direkte. Telefonnummeret mitt ligger også ute og jeg har også en egen blogg, sier Tele2s administrerende direktør, Haakon Dyrnes, til DinSide.

LES HELE SAKEN HER: Klatrer 52 plasser opp på Norsk kundebarometer