Det kan bli enda kortere levetid på elektroniske produkter i fremtiden. Foto: Colourbox.com
Det kan bli enda kortere levetid på elektroniske produkter i fremtiden. Foto: Colourbox.comVis mer

En liten katastrofe

Et nytt lovforslag vil gå kraftig ut over deg og meg.

Kjenner du noen som ikke har kjøpt ny flatskjerm, iPhone, BluRay-spiller, eller induksjonsovn det siste året? Det er ingen grunn til å tro at kjøpepresset mot deg som forbruker vil avta med det første. Nå kan imidlertid en av de viktigste reklamasjonsrettighetene forsvinne.

Som forbrukernettsted er det en av DinSides viktigste oppgaver å lose forbrukerne trygt gjennom kjøp av varer og tjenester. Derfor ble det også svært dårlig stemning i redaksjonen da vi fikk se lovforslaget som EU ønsker å innføre også i Norge. EU ønsker et samlet regelverk for alle som skal selge varer og tjenester til forbrukere i EU, også nordmenn. Det vil være et kraftig tilbakeslag for norske forbrukere.

EU ønsker et felles regelverk for å gjøre det enklere for bedrifter som ønsker å etablere seg i flere land. DinSide støtter Forbrukerombudet i at det vil koste mye mer enn det smaker. Går lovforslaget gjennom, mister vi muligheten til å legge til ytterligere rettigheter på de sparsommelige EU-reglene som ligger i bunnen. Norske myndigheter vil ikke kunne styre hvilke rettigheter som skal gjelde hos oss og vi vil ikke lenger ha bedre beskyttelse enn folk andre steder i Europa.

Kristina Picard er økonomiredaktør i DinSide. Foto: Astrid Waller Vis mer


I praksis vil det blant annet bety at norske kjøperes reklamasjonsrett blir redusert fra fem til to år, enten du kjøper en bil, eller en mp3-spiller. Og enten du kjøper over disk eller på nettet. Dessuten vil mulighetene til å protestere på urimelige kjøpsvilkår bli mindre, og telefonselgere får friere tøyler enn det de har i dag.

Forslaget er nå sendt ut på høring med frist den 26. januar, og den norske regjeringen skal komme med sin uttalelse innen 1. mars. Deretter skal EU-parlamentet ferdigbehandle saken i løpet av juni. Hvis ikke forslaget blir nedstemt, tyder mye på at de nye reglene kan bli innført allerede i slutten av inneværende år.

Protestene er sterke også i Danmark, Finland og Nederland. I likhet med Norge har disse landene lover og regler som gir forbrukerne langt bedre beskyttelse enn mange andre land.

Selv med et godt regelverk må forbrukerne ofte sloss for sine rettigheter. Da DinSide tok en runde i sportsbutikkene, klesbutikkene og hos elektronikkjedene, visste oppsiktsvekkende få kundebehandlere hva kunden hadde krav på. Historiene nedenfor handler om folk som møtte urettmessig motstand og tok kontakt med oss for å få hjelp.

Hvor mange har forsøkt å lure deg i år? Et vanskelig spørsmål å besvare, men med god hjelp fra trofaste og våkne lesere avdekker DinSide nesten ukentlig useriøse aktører som ønsker å tjene penger på deg. I Norge har vi vært så heldige å være beskyttet av et godt lovverk. Nå kan det altså ta slutt.