En kort blund øker yteevnen.

En 10 minutters blund styrker yteevnen bedre enn en halvtimes lur, ifølge ny Australsk søvnforskning.

Forskerne ved Flinders Universitetet i Adelaide tok for seg effekten av blunder med forskjellig varighet. Konklusjonen var at en 10 minutters blund var best. Yteevnen var økt opptil tre timer etterpå.

Målet for undersøkelsen var å finne ut om en kort blund, såkalte power naps som amerikanerne kaller det, virkelig er så effektive som de påstås å være. Testpersonenes ytelse ble testet i en rekke arbeidsoppgaver og de fikk så lov til å sove i nøyaktig 10 eller 30 minutter, for så å bli testet på nytt.

Umiddelbart etterpå viste de som sov i ti minutter best ytelse. De som hadde sovet i 30 minutter var uklare og slitne i opp til en halv time etterpå, som et resultat av den slappheten som oppstår etter lengre søvnperioder.

Dette overrasket forskerne, som så foretok en ny studie, og denne gangen ble yteevnen testet tre timer etter 5, 10, 20 og 30 minutters søvn. Igjen viste 10-minutters blunden seg a være mest effektiv, mens deltakerne som fikk 20
og 30 minutters søvn var søvnige og slappe i opp til en halv time etterpå.

Deltagerene som fikk sove i 20 og 30 minutter gjorde det ikke bedre på noen av testene, verken etter 30 minutter, to eller tre timer. Deltakerne som fikk sove i fem minutter viste noe bedring den første timen etterpå, men falt tilbake til ingen bedring etter to og tre timer.

Stort sett alle mennesker lider av en kronisk søvn-mangel som til en viss grad kan tilbakebetales med en kort blund. For mennesker som har stillesittende arbeid kan det være virkelig smart om sjefen tillater de ansatte a ta seg en ti-minutters blund. Da kan de bli mer årvakne og produktive, i tillegg til at sjansen for feil og uhell reduseres. I et kost-nytte perspektiv ville en investering i ti-minutters blunder betale seg.

Forskerne understreker likevel at den ideelle løsningen er å få nok søvn om natten.

(Kilde:Associate Professor Leon Lack and postgraduate student Amber Tietzel. School of Psychology Sleep Laboratory at Flinders University in Adelaide.)

Mozon.no, 17.07.02