Apple er selvsagt på plass når Elkjøp kurser sine selgere i nye produkter. Foto: Per Ervland
Apple er selvsagt på plass når Elkjøp kurser sine selgere i nye produkter. Foto: Per ErvlandVis mer

En av tre vet ikke hva de kjøper

– Når folk er misfornøyd, kommer de ikke tilbake, sier kommunikasjonssjefen i Elkjøp.

Har du elektroniske produkter eller artikler hjemme som du ikke vet hvordan fungerer?

Da er du ikke alene. Så mange som 34 prosent, eller hver tredje nordmann, svarer ja på dette spørsmålet i Elkjøps kundeundersøkelse for 2011.

– Det vi er redd for, er at kundene sitter hjemme og blir irriterte når de har brukt mye penger på et produkt og så ikke har noen glede av det, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Åshild Indresøvde til DinSide.

Frykter irriterte kunder

Og irriterte kunder er noe av det Elkjøp frykter aller mest.

– Når folk er misfornøyd, kommer de ikke tilbake, sier Indresøvde.

Derfor legger elektronikkjeden stor vekt på å kurse sine ansatte, blant annet gjennom Elbit 2011. Der samles i disse dager 1.600 lyd og bilde- og data og foto-selgere fra Elkjøp i hele Norden for å bli kurset av forhandlere i nye produkter og muligheter.

Kan menn mer om elektronikk enn kvinner? >>> Se svaret

– Ingen spørsmål er for dumme

To av deltakerne på Elbit 2011 er Marius Wiik og Henrik Stene som jobber på Elkjøp Lørenskog. De er snart ferdige med to dager med messebriefing og kursing av spesialister og mener opplæringen er viktig og lærerik. Nå skal de tilbake i butikken og hjelpe kundene med produktinformasjon.

– Ingen spørsmål er for dumme. Men det hender vi har kunder som har mistforstått helt, medgir selgerne.

Det de blir spurt mest om, er om PC-en er rask nok og hvilket PC-merke de synes er best.

Henrik Stene (til venstre) og Marius Wiik fra Elkjøp Lørenskog viser alle leverandørene de har vært innom for å lære det de skal vise deg i butikken. Foto: Per Ervland Vis mer

Artikkelen fortsetter under bildet.

Får best hjelp i varehuset

Wiik og Stene mener kundene vil fortsette å komme til varehusene fordi det er der de får best hjelp og veiledning. Uansett hva kunden lurer på, skal de være bedre rustet til å svare etter Elbit-dagene.

SE OGSÅ: Elkjøp vil vokse på nettet

Og det er mye som tyder på at kundene trenger hjelp, ifølge Elkjøps undersøkelse. I alle fall er det så mange som førti prosent av de spurte som er helt eller nokså enig i at teknologien har blitt så komplisert at det er vanskelig å henge med i utviklingen.