En av tre sover dårlig

Forsov du deg i dag? Det er du i så tilfelle neppe alene om. En av tre nordmenn har problemer med å få sove om natten, og søvnmangel er en av de vanligste årsakene til at vi oppsøker lege.

En av tre sover dårlig

Forsov du deg i dag? Det er du i så tilfelle neppe alene om. En av tre nordmenn har problemer med å få sove om natten, og søvnmangel er en av de vanligste årsakene til at vi oppsøker lege.

Av

Er du av dem som slo av vekkerklokken opptil flere ganger i dag, før du endelig kom deg opp? Da vet du hvor tungt det er å ikke føle seg uthvilt.

Symptomene på søvnproblemer er mange, men de vanligste er innsovningsvansker, avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning.
- Det kan være mange årsaker. Alt fra problemer i dagliglivet, til konflikter, stress, økonomi og andre ting, sier doktor Bernt Rognlien ved Balderklinikken i Oslo.

- Psykiske lidelser, angst og spenninger kan også gi innsovningsvansker, mens depresjon ofte gjør at du ofte våkner for tidlig om morgenen, forteller han.

Kaffe og tobakk

Kaffe, te, tobakk og en rekke medisiner er også kjent for å forårsake søvnvansker. Mange blir også holdt våken av sykdom og andre fysiske plager.
- Sykdommer i luftveiene kan gi søvnvansker på grunn av plagsom hoste, mens prostataplager gjør at søvnen blir avbrutt hvis du må opp for å late vannet om natten. Høyt stoffskifte er også noe som kan gi rastløshet og dårlig søvn, sier Rognlien.Han forteller at søvnbehovet til hvert menneske varierer, men at de som sover sju til ni timer hver natt er de som lever lengst og er minst syke.

- Sover du mindre enn 6 timer får du lettere infeksjoner og sykdommer, sier han.

Det er et stoff kalt melatonin, som lages i hjernen, som er viktigst når det gjelder å bestemme døgnrytmen.
- Konsentrasjonen er høy når det er mørkt, og lav når det er lyst. Det er derfor vi sover mer om vinteren enn om sommeren. Det er også derfor det er gunstig å ha det mørkt når vi sover., forklarer Rognlien.
- Melatonin stimulerer dessuten immunapparatet, og gjør at vi lever lenger, føyer han til.

Rognlien forteller at det i flere land er mulig å få kjøpt melatonin - uten resept - og at stoffet kan brukes som tilskudd for å snu døgnrytmen hvis du for eksempel er ute og reiser.

- Det kan også brukes for å behandle søvnrytmeforstyrrelser, sier han.

Over 5% av nodmenn bruker sovemedisiner regelmessig, for det meste vanedannende medisiner.

Mosjon og rutiner

- Vanedannende medisiner sitter i kroppen utover dagen og gjør oss sløvere, mindre oppmerksomme, og farligere både i trafikken og i yrkeslivet.
Foruten faste tider for når man legger seg og står opp, har Rognlien følgende råd til de som er plaget av søvnmangel:

- Mosjoner litt hver dag, men ikke rett før du legger deg.
- Soverommet bør være mørkt og rolig.
- Soverommet skal være for søvn og sex , ikke bruk det til og se på TV eller som - kontor etc.
- Litt mat før du legger deg virker avslappende, mye mat har motsatt virkning.
- Unngå problemløsning på sengen.
- Unngå kaffe te og cola de siste 3 timene før sengetid.
- Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
- Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
- En orgasme virker avspennende, og man sovner lettere.
Rognlien vil også anbefale urter:

- Et varmt bad eller varm drikke er søvndyssende. Mange har nytte av beroligende urter som kamille, humle, melisse, og lavendel. Alle fire har en mild beroligende effekt. De kan brukes alene eller i kombinasjon.

- I varm te kan du dryppe 30 til 50 dråper valeriana tinktur som også har lett beroligende effekt - tinkturen fås på apoteket.

- Et varmt bad med lavendel badetilsettning, som fås i helsekost er også behagelig og avslappende. Virkningen av det varme badet forsterkes av lavendelen, sier han.

Naturmiddel

- Valeriana natt er et godkjent naturmiddel som er mildt og har en lett beroligende effekt som fremmer innsovning. Det er ikke et sterkt sovemiddel, men kombinerer du det med en varm kopp kamille-te og har god søvnhygiene, kan det virke effektivt. Dessuten gir det ikke hang over som vanlige sovetabletter, sier Rognlien.

Det fins også flere vitaminer og mineraler som kan være til hjelp.

- Magnesium er viktig for at muskulaturen skal slappe av, og virker krampeløsende. Har du urolige ben eller leggkramper om natten, noe som er vanlig når du blir eldre, har daglig tilskudd av magnesium ofte god forebyggende virkning. B-vitamin kan ha en gunstig tilleggseffekt.

Mange velger også å prøve akupunktur mot søvnvansker.
- Akupunktur har en avspennende og avslappende effekt. Om lag en tredjedel av pasientene våre sovner på behandlingsbenken den lille halvtimen de får behandling. Det reduserte spenningsnivået tar du med deg flere dager etter behandling, og med det ofte en betydelig bedre og dypere søvn, sier Rognlien. Han forteller at enkelte også har funnet hjelp i avspenningsteknikker som man i forbindelse med meditasjon eller yoga.

Mozon.no, oppdatert 26.08.02.