Tysk forbrukernettsted avslører at varene stadig blir mindre og kaller det skjult prisøkning. Foto: vzhh.de
Tysk forbrukernettsted avslører at varene stadig blir mindre og kaller det skjult prisøkning. Foto: vzhh.deVis mer

Emballasjen krymper - er det lov?

Prisen er den samme, men se hvordan emballasjen krymper.

Det tyske forbrukernettstedet Hamburg Verbraucherzentrale har de siste månedene avslørt hvordan størrelsen på dagligvarene krymper, mens prisen forblir det samme. Da DinSide i november skrev om problematikken med varer som krymper, fikk vi mange tips om norske varer som har gjennomgått den samme slankingen.

Doc halslinser, vaskepulveret Omo Color, kjøttdeig fra Rema og sjokoladen Caramello var bare noen av produktene som ble nevnt da leserne debatterte saken. Mange føler seg lurt når produsentene benytter sjansen til å redusere innholdet når de for eksempel endrer litt på pakningen. Er det lov?

>>>Ny vinner i DinSides matpristest

Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet sier at produsenten normalt ikke har noen informasjonsplikt om endret innhold så lenge varen er merket etter gjeldende regler. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


- Det kan være fristende

- Det som er helt klart, er at man må oppgi enhetspris i butikkene på disse varene. Forbrukerne bør være oppmerksomme på prisforskjellene i forhold til vekt og liter, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Torkel Gjedrem, til DinSide.

Han antar at produsentene kan ha en egen agenda for å endre innholdet i pakningene.

- Det vil være fristende, vil jeg tro, å redusere innholdet litt for å skjule at prisen går opp, men dette kan altså avsløres av forbrukeren ved å se på merkingen på pakningen, sier Gjedrem.

Skryter hvis det blir mer i pakningen

Han understreker likevel at dersom produsenten bruker et markedsføringsbudskap om at varen er satt ned i pris uten å informere om at innholdet også er redusert, så vil dette være villedende.

- Men det at de kun har endret innholdet i forpakningen, vil ikke normalt utløse noen informasjonsplikt, sier Gjedrem.

Likevel ser vi at produsentene svært gjerne informerer kundene dersom det av en eller annen grunn blir mer i pakningen. Da reklameres det ofte med "nå 20 prosent mer" eller "mer for pengene".

Samtidig er vi som forbrukere ikke alltid like konsekvente. Etter at Biltema satte opp prisen på en vare, føk salget i været. Noen ganger ønsker vi å betale mer for en vare fordi vi tror det sier noe om kvaliteten på produktet.

Chips, sjokolade og sjampo

Blant varene som tyske forbrukermyndigheter har sett på, finnes alt fra chips til sjampo, og mange av varene er også til salgs i Norge. Nedenfor ser du hvordan noen av varene har krympet.

Denne Biotherm-kremen har krymet fra 250 til 200 ml. Foto: vzhh.de
Færre antall bleier i pakkene enn før. Foto: vzhh.de
Osten har blitt kuttet i hjørnene og ble dermed 25 gram lettere. Foto: vzhh.de
Pringles gikk fra 200 g til 170 g. Foto: vzhh.de
Snickersen blir stadig lettere. Foto: vzhh.de
Wasa-pakningene har også krympet en hel del. Foto: vzhh.de
250 ml Herbal Essences-sjampo har blitt 200 ml. Foto: vzhh.de


Sist DinSide sammenlignet matvarepriser, fant vi at jo da, størrelsen teller. En pose potetgull fra Maarud og Kims ser ved første øyekast ut til å være like store, og prisen per pose er nesten den samme, men får du like mye for pengene?

Potetchipsen Pringles er en av varene som er trukket frem i eksemplene fra Tyskland, men Pringles har ikke krympet like mye i Norge, sier produsenten. >>>Se hva som har skjedd her til lands.

Har du tips om dagligvarer? Send en e-post til [email protected]