Det er superhelg hos Elkjop.no, men nå gjelder prisene også i butikker. Om ikke lenge vil det alltid være slik, tror Elkjøp.
Det er superhelg hos Elkjop.no, men nå gjelder prisene også i butikker. Om ikke lenge vil det alltid være slik, tror Elkjøp.Vis mer

Elkjøp vil vokse på nett

Og snart får vi de samme prisene på nett og i butikk.

Elkjøp vil fortsette å vokse, men veksten vil ikke komme i varehusene, men på nett, tror Elkjøp-ledelsen.

Det kom frem under en konferanse Elkjøp nylig avholdt for sine leverandører i Oslo. Der fortalte Norden-sjefen Ronny Blomseth at de tror på en eksplosjonsartet netthandel.

– Vi tror vi vil ha like mange besøk i butikkene som i dag, men at veksten vår vil komme i nettbutikkene, sier Blomseth.

Elkjøps undersøkelser viser at 84 prosent sier de vil handle mer på nett neste år, og i 2015 tror elektronikkjeden at 40 prosent av salget deres vil komme fra nett, eller det de kaller multi channels, som også omfatter call-sentrene.

To prosent av de som er innom Elkjøps nettbutikker i dag, kjøper noe. Et høyt tall sammenlignet med mange av konkurrentene. Og kundene som handler på nett, handler i snitt for et større beløp enn de som handler i butikken, nærmere bestemt 1.450 kroner mot 1.338 kroner i butikk.

>>> Elkjøp frykter to nye konkurrenter

Samme pris begge steder

Elkjøp tror antall besøkende i butikk blir omtrent som før de neste fire årene. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Elkjøp-ledelsen tror også vi beveger oss raskt mot like priser på nett og i butikk.

Når tror du dette vil skje?

– Det er vanskelig å si, men så fort som mulig. Allerede nå er det 65-70 prosent av varene som har samme pris, sier Blomseth til DinSide.

Elkjøps ambisjon er å være markedsledende på elektronikk, også på nett, og de legger ikke skjul på at det er langt billigere å drive nettbutikk enn varehus.

Slik sparer du penger hos Lefdal og Elkjøp

45 øre per kunde

Informasjonssjef i Elkjøp Åshild Indresøvde Foto: Elkjøp Vis mer

For Elkjøp har beregnet kostnad per kundekontakt i de ulike kanalene, og mens kostnaden i snitt ligger på 75 kroner i varehus, så er kostnaden på nett 45 øre per kunde. Kundekontakt til callsenter koster Elkjøp i snitt 25 kroner per kundekontakt.


Inntekter til butikkene

En av grunnene til at Elkjøp tror de vil lykkes på nett, er at en del av nettsalget føres tilbake til butikkene som "eier" kunden. Dette er med på å sikre at varehusene, også franschise-butikkene, støtter opp om nettbutikken.

– En del av salget på nett føres tilbake til butikkene. Dette gjøres både dersom man henter i butikk og ved en normal nettbestilling. I sistnevnte tilfelle godskrives deler av salget den butikken som ligger nærmest postnummeret kunden bestiller fra, sier informasjonssjef i Elkjøp Åshild Indresøvde.

Elkjøp ser på butikkpersonalet som konsulenter. Ifølge Elkjøp kurses de jevnlig og skal være oppdatert på det du trenger å vite om Elkjøps produkter, slik at kunden skal ende opp med det produktet som passer for ham/henne.