<B>ÅPENT KJØP PÅ HARDE PAKKER:</B> Flere elektronikkjeder gir kundene åpent kjøp i flere uker, selv om det ikke finnes noen lov som krever dette. Før jul utvides ordningene ytterligere, for å gjøre det litt tryggere for deg å være tidlig ute med julehandelen. Husk at spill og filmer som regel små være uåpnet, for at du skal kunne bytte dem. Foto: DinSide
ÅPENT KJØP PÅ HARDE PAKKER: Flere elektronikkjeder gir kundene åpent kjøp i flere uker, selv om det ikke finnes noen lov som krever dette. Før jul utvides ordningene ytterligere, for å gjøre det litt tryggere for deg å være tidlig ute med julehandelen. Husk at spill og filmer som regel små være uåpnet, for at du skal kunne bytte dem. Foto: DinSideVis mer

Elkjøp og Siba tilbyr utvidet åpent kjøp før jul

Elektronikkjedene Elkjøp og Siba utvider de gunstige returordningene sine.

Nå har du fått enda en grunn til å starte tidlig med julehandelen. To av de store elektronikkjedene, Elkjøp og Siba, utvider sine kjøpsordninger.

Elkjøp har lenge hatt 30 dagers åpent kjøp, men fra og med i dag og frem til jul, får du 60 dager på å ombestemme deg. Dermed kan du trygt kjøpe gavene nå, og eventuelt bytte disse inn etter jul, dersom de ikke faller i smak.

- For å gi kundene våre ekstra god tid i år, dobler vi kundegarantien til 60 dager om du handler i november og desember. Dermed kan de som vil være tidlig ute være sikre på at om gavene ikke treffer helt, så kan de likevel byttes etter jul, sier Andreas Niss, administrerende direktør for Elkjøp Norge, i en pressemelding.

Siba lar deg vanligvis også angre kjøpet i 30 dager. Varer kjøpt på Siba fra og med 7. november kan leveres tilbake til og med 2. januar 2012.

- Selvfølgelig vil vi gi våre kunder mulighet til å kjøpe julegaver i god tid før jul, derfor gir vi denne ekstraservicen, sier Sibas informasjonsansvarlig Nora Ay, til DinSide.

Lefdal: - Kunden skal bli fornøyd

Lefdal operer også vanligvis med 30 dagers returrett, men har ingen planer om å endre denne ordningen.

Likevel forsikrer «Elkjøps lillebror» om at du ikke skal være redd for å handle julegavene allerede nå hos Lefdal.

- Vi har ikke vurdert å endre våre to prinsipper for kundene våre: Alltid billig og alltid fornøyd, sier direktør Trond Samuelsen i Lefdal Elektromarked.

Han sier at dersom du ikke er fornøyd, også etter at 30 dager har gått, skal du gå til nærmeste Lefdal og gi beskjed.

- Om det tar deg to dager, en uke eller 61 dager å bli fornøyd, så skal vi lytte til kunden, sier Samuelsen til DinSide.

Expert vil vurdere utvidet åpent kjøp

Expert tilbyr også 30 dagers åpent kjøp, og har foreløpig ikke planlagt å endre denne ordningen.

- Vi har ikke planlagt noe, men vi må hele tiden vurdere om vi er konkurransedyktige, sier Experts kategori- og innkjøpsdirektør, Pål Trudeng, til DinSide.

Trudeng sier Expert vil nå se nærmere på konkurrentenes kjøpsordninger, og vudere om de skal endre sin egen ordning.

Erfaringer fra tidligere år, viser at flere butikker antageligvis kommer til å følge på, og gi kundene utvidet returrett i forbindelse med julhandelen. Nylig utvidet også nettbutikken Komplett.no sin kjøpsordning til 45 dagers åpent kjøp.

Ingen lov om angrerett

At butikkene gir kundene rett til å angre sine kjøp er ingen selvfølge. Det finnes ingen lov om at du har rett til å bytte varer eller angre kjøp du har gjort i en vanlig butikk.

Handler du på nett, eller utenfor butikkens vanlige salgsted, har du betydelig flere rettigheter. Først og fremst har du 14 dagers angrefrist, noe som innebærer at du kan levere tilbake et brukt produkt du har kjøpt.

Tidligere har vi sett eksempler på at enkelte butikker og bedrifter ikke ønsker å føye seg etter norsk angrerett, noe de ikke skal ha anledning til. Tidligere i år fortalte DinSide at Telenor og Netcom ikke fulgte norsk angrerettlov. Begge selskapene ryddet opp i saken.

Dersom du skulle oppleve at en nettbutikk eller et sted som driver med fjernsalg ikke følger norsk angrerett, bør du først prøve å rydde opp med selskapet. Dersom dette ikke går, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet. Du kan også tipse oss i DinSide (e-post: [email protected]). Dersom en konflikt ikke løser seg, kan saken sendes til Forbrukertvistutvalget for vurdering. Alle norske butikker må føye seg etter Forbrukertvistutvalgets vedtak.

Les mer om ANGRERETT: