Flere av selgerne vi møtte under Elbit 2011, syntes kameranyhetene fra Canon virket spennende. Her får selgerne spesialundervisning. Foto: Per Ervland
Flere av selgerne vi møtte under Elbit 2011, syntes kameranyhetene fra Canon virket spennende. Her får selgerne spesialundervisning. Foto: Per ErvlandVis mer

Elkjøp gjør seg klare til jul

Elektronikkjeden kurser 1.600 ansatte under Elbit 2011.

– Vi skal ikke ha misfornøyde kunder, sa kommunikasjonssjefen i Elkjøp til DinSide da vi besøkte Elbit 2011.

Høsten er høysesong for lansering av nye produkter, alle produsentene vil ha nyhetene sine ut før julesalget starter.

Men Elkjøp er klar over at ikke alle vet hva de tar med seg hjem fra butikken – eller hvordan de skal bruke det de har kjøpt. Derfor sender elektronikkjeden i disse dager 1.600 av sine selgere på produktkurs innen lyd og bilde, foto og data under navnet Elbit 2011.

– Slik blir selgerne kjent med alle produktnyhetene, og det er viktig å selge kunden riktig produkt, særlig nå som det kommer så mye nytt, sier kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde, til DinSide.

Spør du om hjelp i butikken? (Avsluttet)
Ja, og får ikke gode svar(29%)
Nei, kan det jeg trenger(28%)
Nei, har dårlig erfaring med det(26%)
Ja, og får god hjelp(17%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


DinSide ble invitert med til Lillestrøm for å se hvordan det foregår når elektronikkselgerne gjør seg klar før julehandelen.

Se bildespesial lengre ned i saken.

En av tre vet ikke hva de kjøper

– TV-er med nye muligheter

53 forhandlere er på plass i et eget messeområde når Elkjøp holder kurs for sine selgere.

Blant de ivrigste er Jonas fra LG.

– Heftig, hva? spør han etter å ha demonstrert LGs Dual Play TV som ved hjelp av ny 3D-teknologi lar spillerne dele skjerm/tv uten å se det samme bildet.

I tillegg viser han stolt frem TV-en Pen Touch, en berøringsskjerm som blant annet lar deg tegne på skjermen.

- Dette kan brukes på jobben eller hjemme i stua. Jonas fra LG viser ivrig frem teknologien Pen Touch. Foto: Per Ervland Vis mer


– De fleste leverandørene sier ja til å være med, så sant de har muligheten. Vi har fått gode
tilbakemeldinger fra leverandørene på opplegget, sier Henning Joa, innkjøper i Elkjøp.

Han forteller at hver og en av selgerne får messetrening i over fem timer i løpet av kurset. I tillegg er det spesialisttrening og klasseromsundervisning.

Her ser du selgerne i aksjon:

Elkjøp-selgerne skal innom 53 stands og må passe på at de ikke har hoppet over noen. Foto: Per Ervland
Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde er på plass på Lillestrøm. Foto: Per Ervland
Gruppekurs og klasseromsundervisning er en del av opplegget under Elbit 2011. Foto: Per Ervland
Tegn og forklar rett på tv-skjermen. Jonas fra LG mener PenTouch er helt genialt. Foto: Per Ervland
Elkjøps selgere skal gjennom mye i løpet av kursdagene. Her blir en gruppe briefet hos Tele2. Foto: Per Ervland
Creative er på plass med stand. Foto: Per Ervland
Apple er selvsagt til stede under Elbit 2011. Foto: Per Ervland
Under messen deles selgerne inn i mindre grupper og får anledning til å spørre om ting de lurer på. Foto: Per Ervland
Selgerne får gleden av å teste Dual Gaming bilspill på en svært troverdig måte. Foto: Per Ervland


Opplæring av pensjonister

Fordi Elkjøp vil ha fornøyde kunder som kommer tilbake i butikken, så skal de ansatte kurses jevnlig. Men også kundene kan oppleve å få spesialbehandling. Det fikk et titalls pensjonister erfare da Elkjøp annonserte teknoopplæring for pensjonister i Romerikes Blad.

– Vi samlet de påmeldte i kafeteriaen på Elkjøp Lørenskog og hjalp disse personene med å få større glede av utstyret sitt. Blant annet synes mange eldre det er vanskelig å vise frem sine digitale bilder, sier kommunikasjonssjef Indresøvde, som forsikrer om at det ikke var noen kjøpetvang, men derimot veldig gode tilbud.