Tro ikke at det er Elkjøp som står bak denne konkurransen. Foto: Orville Media/DinSide
Tro ikke at det er Elkjøp som står bak denne konkurransen. Foto: Orville Media/DinSideVis mer

Elkjøp advarer mot konkurranse på nett

En konkurranse på nett frister med at du kan vinne 10.000 kroner i gavekort på Elkjøp. Nå advarer elektronikkjeden mot å delta.

Konkurranser på nett frister ofte med fine premier og store vinnersjanser. Dessverre er det ofte vanskelig å vite hvem som står bak konkurransen, samt hvilke betingelser du godtar ved å delta.

Akkurat nå advarer Elkjøp mot en slik konkurranse, der du kan vinne et gavekort på 10.000 kroner hos elektronikkgiganten.

«Fortell oss om ditt forhold til kameraet ditt og vær med i konkurransen om et gavekort på 10 000 kroner til Elkjøp.»

Ikke Elkjøp som står bak

Problemet er bare at det ikke er Elkjøp som står bak, og dersom du deltar, takker du ja til å motta en haug med reklamepost.

I betingelsene for å delta godkjenner du nemlig at selskapet får lov til å sende deg opptil fem nyhetsbrev med reklame. Selskapet oppgir ikke hvor ofte disse fem nyhetsbrevene blir sendt, men det ligger i nyhetsbrevenes natur at de blir sendt mer enn én gang.

Flere kunder skal ha kontaktet Elkjøp de siste dagene angående konkurransen, som de trodde var i regi av elektronikkjeden. I dag publiserte derfor Elkjøp en melding på sine Facebook-sider der de avkreftet å ha noe med konkurransen å gjøre, samt at de jobber med å fjerne konkurransen.

«OBS! Det spres for tiden en falsk konkurranse på internett hvor man lokkes med å kunne vinne fotoutstyr og gavekort på 10 000 kroner hos Elkjøp. Vær klar over at dette ikke er i regi av Elkjøp», skriver Elkjøp.

LES OGSÅ: Rådyr konkurranse lover premier. Men det er noe de ikke forteller deg

Mener Elkjøp går for langt

Det er det danske firmaet Orville Media som står bak annonsekampanjen. DinSide har kontaktet selskapet, og produktsjef Jens Egede er forbauset over at Elkjøp går så hardt ut mot selskapet.

- Jeg synes selvfølgelig det er ergerlig at Elkjøp advarer mot en slik konkurranse uten å ha snakket med oss, sier Egede til DinSide.

Han sier elektronikkjeden går alt for langt når de påstår at dette er en falsk konkurranse.

- Det er ergerlig at Elkjøp ikke setter seg inn i at det er en seriøs tilbyder som står bak konkurransen, og jeg synes at de mistenkeliggjør oss når de kaller det en falsk konkurranse, sier Egede.

Til tross for kritikken mot Elkjøp, lover Egede nå at selskapet skal endre konkurransene sine.

- Vi er et forholdsvis nytt selskap, som hele tiden skal bli bedre. Derfor har vi besluttet å innføre en tekst i våre konkurranser, der det klart og tydelig står at det er vi som står bak, og ikke for eksempel Elkjøp.

LES OGSÅ: Denne Facebook-konkurransen er ikke lureri

Fornøyd med endringene

Elkjøps pressekontakt Simen Sundt er godt fornøyd med at selskapet lover å endre konkurransene.

- Det er fint!

Elkjøp kommer ikke til å gå videre med saken, dersom selskapet holder ord og endrer teksten.

- Så lenge det ikke er noen som misbruker merkevaren vår, eller utgir seg for å være oss, er det ikke noe vi kan eller vil gjøre med saken.

- Men forstår du at Orville Media synes det er ergerlig at dere ikke kontaktet selskapet, før dere gikk ut med advarselen på Facebook?

- Det kan jeg godt forstå, og neste gang kommer til å ta kontakt først, sier Sundt til DinSide.