Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Eksperter knuser treningsmytene

Tror du at du vet alt om å finne formen? Da vil dette sikkert overraske deg.

Det er lett å falle i fellen: En treningskompis deler et av sine beste treningstips med deg, og du forteller det fantastiske rådet videre til alle venner og bekjente. Neste dag på treningsstudioet hører du noen helt andre snakke om det samme tipset, og du er overbevisst om at det er sant.

Eksperter påstår imidlertid at myter og halvsannheter florerer i treningsverdenen, og noen av dem kan resultere i at du ikke får den treningen du trenger.

- Noen myter er uskadelige halvmyter, mens andre kan faktisk være skadelige, forklarer Eric Harr, som har skrevet boken The Portable Personal Trainer, til WebMD.

Grunnen til at myter oppstår, er at alle reagerer forskjellig på trening. Det som er sant for en person, kan vise seg å være det stikk motsatte for en annen, ifølge Harr.

For å finne veien til en sunnere, tryggere og morsommere trening, bør du lese mer her om hva som er sant og hva som ikke er sant.

Eller hva med sterk kropp uten trening

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Treningsmyte nr. 1: Å løpe på tredemølle belaster knærne mindre enn på asfalt.
Løping er god trening, men det kan gjøre vondt for knærne. Siden det er kraften av kroppsvekten din som stresser leddene, spiller det ingen rolle om du løper på asfalt eller på en tredemølle.

Variert trening er den beste måten å unngå kneskade på, ifølge ekspertene. Du kan for eksempel veksle mellom løping og annen kondisjonstrening som sykling og aerobic. Da reduseres belastningen på knærne dine, og du vil kunne løpe i mange flere år.

Eller hva med å ha en tredemølle som kontorstol?

Treningsmyte nr. 2: Sit-ups eller trening på crunch-maskin fjerner magefett.
Du skal ikke tro på alt du hører på TV-shop eller leser på internettannonser. En crunch-maskin kan bidra til å styrke muskulaturen rundt midjen og forbedre holdningen din, men om du får six-pack eller ikke har å gjøre med hvor mye kroppsfett du har.

Og selv om du gjør 200 sit-ups om dagen, vil du ikke klare å kvitte deg med magefettet.

- Du kan ikke velge ut områder der du vil bli kvitt fett. Og dermed vil ikke sit-ups føre til vektreduksjon akkurat på dette området. For å brenne fett, bør du legge opp et treningsprogram som inkluderer både kondisjonstrening og styrketrening, sier Phil Tyne, som driver et treningsstudio i Dallas.

Les mer: Fem snarveier til en flat mage

Treningsmyte nr. 3: Aereob trening øker forbrenningen og varer i mange timer etter treningsøkten.
Dette punktet stemmer faktisk! Men kaloriforbrenningen er nok ikke like høy som du tror.

Ifølge Eric Harr vil forbrenningen øke etter en kondisjonsøkt, men det innebærer faktisk bare at du forbrenner rundt 20 kalorier ekstra om dagen. Og selv om forbrenningen øker umiddelbart også etter en styrketrening, er denne forbrenningen også bare marginal.

Treningsmyte nr. 4: Svømming er bra for å gå ned i vekt.
Svømming er bra for å øke lungekapasiteten, styrke muskulaturen og hjelpe deg til å bli kvitt spenninger i kroppen. Men du vil overraskende nok ikke gå ned mye i vekt med mindre du svømmer i mange timer om dagen.

- Siden du flyter lett i vannet, støtter vannet kroppen og du jobber ikke like hardt som du ville gjort om du trente helt på egen hånd, som ved løping, sier Harr. Han legger til at mange føler seg ekstra sultne når de kommer opp av vannet, og dermed ofte spiser mer enn normalt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Treningsmyte nr. 5: Yoga hjelper mot alle typer rygglidelser.
Sannheten er av yoga kan hjelpe mot smerter i nederste del av ryggen, men ikke mot alle typer rygglidelser. Hvis du, ifølge ekspertene, har muskelrelaterte ryggsmerter, kan yoga gjøre situasjonen bedre for deg. Det kan også bidra til å styrke kjernemuskulaturen, som for mange er løsningen på vonde rygger.

Men hvis problemene dine er forårsaket av andre ting, som en slitt skive, er det lite trolig at yoga vil hjelpe. I verste fall kan det faktisk forverre skaden og gi mer smerter. Snakk med legen din om hvilke type trening som anbefales for dine smerter.

Eller hva med å komme i form med nakenyoga?

Treningsmyte nr. 6: Svetter du ikke, jobber du ikke hardt nok.
Svette er ikke nødvendigvis en indikator på anstrengelse. Svette er kroppens måte å kjøle ned seg selv på, ifølge ekspertene.

Det er fult mulig å brenne en mengde kalorier uten å bli nedrent av svette.

Treningsmyte nr. 7: Så lenge du føler deg OK under en treningsøkt, overdriver du ikke.
En av de største feilene vi begår, er å anstrenge oss for mye når vi begynner å trene, ifølge ekspertene. Det er fordi det føles OK å trene. Men husk at det tar en dag eller to før du kjenner at du har overdrevet treningen.

Og husk at når du begynner å trene igjen etter å ha hatt en pause, er neppe formen slik den en gang var, så ikke begynn på samme treningsprogram som du hadde før pausen. I verste fall kan det føre til at du må ta en pause igjen.

Treningsmyte nr. 8: Det er tryggere å trene på apparater, for da trener du riktig.
Selv om det føles som om treningsapparater automatisk plasserer deg i riktig stilling og hjelper deg til å bevege deg riktig, så er dette kun tilfellet så lenge maskinen er justert i forhold til din lengde og vekt.

Dette burde en personlig trener eller treningsveileder hjelpe deg med, for hvis ikke kan du gjøre øvelsene feil. Og risikoen for at du påfører deg selv skader blir like stor på apparatet som når du jobber med frivekter.

Les også: Melk - den beste muskelbyggeren?

Treningsmyte nr. 9: Du må kjenne litt smerte for at treningen skal være til nytte.
Du kjenner sikkert uttrykket ”no pain - no gain”? Men det er faktisk ikke tilfellet. Selv om du kan bli støl en dag eller to etter å ha trent, er ikke dette det samme som å kjenne smerte mens du trener.

Ifølge ekspertene skal ikke en fysisk aktivitet gjøre vondt mens du gjør det. Da betyr det at du gjør øvelsen galt eller allerede har en skade. Gjør det vondt mens du trener, er rådet til ekspertene at du tar en pause og kjenner etter om smertene går bort. Hvis den ikke gjør det, bør du oppsøke en lege.

Les også: Ti myter om helsen din