Effektiv trening i julen

I romjulen blir det liten tid til trening. Men ikke bruk det som en dårlig unnskyldning: Det går an å legge inn noen effektive treningsøkter mellom slagene.

For mange går det slag-i-slag i julen med brunsjer, lunsjer, middager og fester. Det er en hektisk tid, og mange opplever at joggeskoene og treningskortet får seg en real juleferie de også. Men slik trenger det ikke være.

Gi deg selv heller en super start på 2007. Isteden for å starte med å ta igjen tapt terreng, kan du starte året med masse energi og overskudd.

- Det er ingen grunn til å slutte med de gode vanene i jula. Jula er for de fleste høytid og ferie, hvilket betyr at vi som regel har mer tid på dagtid til å bevege oss. Benytt denne sjansen! Har du mye av matlagingsansvaret, får du sette de andre litt i sving slik at du kan stikke ut i tredve minutter av og til, oppfordrer treningsterapeut og daglig leder ved Din Kost, Halvor Lauvstad.

Les også: Her er treningen som brenner fett

Slik gjør du det
Det trenger ikke være umulig å få til noen ekspressøkter mellom slagene, ifølge Yngvar Andersen, eier og personlig trener ved treningssenteret Mykje Meir i Oslo.

- Dra frem spinningsykler, ergometersykler, stepmaskiner og andre apparater, som mange har hjemme. Plukk for eksempel ut en TV-serie som varer i 30-45 minutter og hold det gående mens den står på. Gjør styrketrening på samme måte. Tren øvelser som får med flere muskelgrupper av gangen. Dette er mer funksjonelt og du forbruker mange flere kalorier.

Eventuelt kan du finne frem uteskoene og kle godt på deg.

- Gjør intervalltrening på sykkel, skøyter eller ski, eller løp. Ta 5 minutter med rolig oppvarming og deretter 4 innsatser på 3 minutter, med 2 minutter aktiv hvile mellom hvert intervall.

Hold intensiteten i intervallene akkurat i underkant av at du stivner i ben og armer.

Så lang tid tar det å jogge bort julekaloriene

30 minutter gir god nok tid til å få gjort mye bra trening.

- De fleste klarer å lure inn en halvtime hver eller annenhver dag også i jula. Aktiviteter til fots - gåing, stavgang, jogging eller løping, er uavhengig av vær og føreforhold og du slipper å bruke tid på å finne frem utstyr. Det er bare å åpne døra og sette i gang, sier Lauvstad.

Hva slags trening? Vi liker spaserturene aller best:

For helsas skyld
Så det er ingen grunn til å la treningsklærne ligge ubrukt i skapet i julen. 30 minutter med mosjon daglig kan gjøre mye for kroppen:

- Det kommer jo an på hva man gjør og med hvilken intensitet, men det er stor sannsynlighet for at man blir gladere, sover bedre, får bedre kondisjon, blir sterkere og generelt har mer å gi.

I tillegg er dette en aktivitetsrutine som er lang nok til å kunne holde formnivået du ønsker over en lang tid, sier Andersen.

Lauvstad er enig med at 30 minutter trening om dagen har gode helsemessige effekter.

- 30 minutter om dagen har utvilsomt veldokumenterte positive helseeffekter. Det er overveldende dokumentasjon som viser at 30 minutter om dagen virker forebyggende mot stort sett alle livsstilssykdommer!

Les mer på Lommelegen: Trening for travle mennesker.

 

Mozon.no, 27.12.2006