E-Boksen er tilgjengelig fra datamaskinen din, eller nettbretett og smarttelefonen. Foto: E-boks.no/DinSide
E-Boksen er tilgjengelig fra datamaskinen din, eller nettbretett og smarttelefonen. Foto: E-boks.no/DinSideVis mer

E-Boks er klar for Norge

Ny, sikker og gratis e-postløsning lanseres i dag. Men har vi ikke sett noe liknende før?

E-Boks er navnet på en ny e-posttjeneste som lanseres i dag i Norge. Tjenesten skal sørge for trygg levering og oppbevaring av viktige dokumenter. Du skal altså kunne samle alt fra forsikringspapirer til kontoutskrifter på ett og samme sted.

For å logge deg inn må du bruke BankID, noe som skal gjøre tjenesten tryggere i bruk enn de aller fleste e-postalternativer. Du skal kunne logge deg inn fra hvilken som helst datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon.

Avsenderne betaler

Det er bedriftene selv som betaler for å sende brukerne e-post. Kall det gjerne elektronisk porto. Foreløpig er Fokus Bank, Toyota Finans og 1881 blant bedriftene som har lyst til å sende deg viktig informasjon per e-Boks.

Henrik Andersen, e-Boks Foto: E-Boks.no Vis mer


I tillegg står Norges største bank, DNB, klar til å la alle sine 2,3 millioner kunder motta blant annet kontoutskrifter og annen informasjon via e-Boks.

Tjenesten, som leveres av danske Post Nord og betalingsformidleren Nets, har rundt ti års fartstid hos våre danske naboer og blir allerede brukt av flere millioner personer i Skandinavia.

– Bedrifter som tar i bruk e-Boks sparer inntil 80 prosent på porto og distribusjon, samtidig som papirforbruket reduseres betraktelig. Dette er en løsning som både bedriftene, miljøet og kundene tjener på, sier administrerende direktør Henrik Andersen i e-Boks, i en pressemelding.

Hørt det før?

E-post med sikker innlogging og lagring er ingen nyhet i Norge.

Allerede har Posten etablert tjenesten Digipost, en digital postkasse for mottak og lagring av viktige dokumenter. Posten frykter ikke at e-Boks skal ta brukere fra deres egen tjeneste.

Hilde Ebeltoft-Skaugrud, Posten Norge Foto: POSTEN Vis mer


– Vi ønsker konkurransen velkommen, vi mener det kan være til det beste for markedet, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten Norge.

Hun sier Postens erfaringer innen postdistribusjon gjør tjenesten til den beste her til lands.

– Vi mener jo vi er det naturlige førstevalget i Norge. Siden vi kjenner landet best gjennom historien, og de kundeforholdene vi har hatt med de store avsenderne over lengre tid, sier Ebeltoft-Skaugrud til DinSide.

Hun tror digital distribusjon er fremtidens postløsning.

– Vi ser at den fysiske distribusjonen faller dramatisk, derfor er dette veien å gå. Vi tror dette er det nye benet for oss å stå på, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Alle er ikke like fornøyde

I underkant av 200.000 nordmenn er registrert som Digipost-brukere, ifølge Posten Norge. Men etter lanseringen i april i fjor har selskapet måttet tåle krass kritikk fra en rekke brukere ikke var fornøyde med tjenesten.

Flere DinSide-lesere har kommentert at de for eksempel aldri har mottatt noen elektroniske brev gjennom tjenesten.

Ebeltoft-Skaugrud innrømmer at det har tatt tid å få løsningen opp og stå, men at utviklingen går i riktig retning.

– Løsningen har tatt tid å implementere. Fra du tegner avtalen vil det ta litt tid før de første brevene går ut. Men nå skal alle som har avtale med våre avtalekunder ha fått brev, sier hun.

Hafslund, Storebrand og Lyse er blant bedriftene som samarbeider om å levere til Digipost-brukerne. Posten sier også at et betydelig antall andre, store bedrifter er med på laget, men vil foreløpig ikke gå ut med informasjon om hvilke bedrifter dette er.

Les også: Posten skal ta betalt for e-post du sender