Dyrt med bredbånd

SURFING: Hvorfor er det langt dyrere med bredbånd i Norge enn i Sverige? Se de store forskjellene og gi oss din mening.

Hvorfor er det dyrere å være kunde hos UPC i Norge, enn i Sverige?

- Det er ikke prisene i Norge som er høye, det er heller prisene i Sverige som er svært lave. Prisene i Norge ligger på et helt vanlig europeisk nivå, sier Frode Soleim fra UPC i Norge.

- Konkurransesituasjonen i Sverige har på mange måter vært unik, med flere aktører og svært lave priser. Marginene har dermed vært særdeles små.

- For de svenske forbrukerne har dette vært en gunstig situasjon, men altså ikke for bedriftene. Nå sier jo også svenskene selv at prisene vil stige, dette er et klart signal om at aktørene i bransjen er langt mer opptatt av lønnsomhet enn tidligere, sier Solheim.

UPC i Sverige og Norge
Chello - Sverige
512/128 kbps*
Chello - Norge
384/128 kbps*
Priser
per år
Differanse
299,- sek.
Pr. mnd.
379,-
Pr. mnd.
 3.588 i Sverige
4.548.- i Norge
960 kroner
dyrere i Norge per år.
     
Chello Pluss Sverige
768/128kbps
Chello Pluss Norge
768/128kbps
 Priser
per år
Differanse
349,- sek.
Pr. mnd
499,-
Pr. mnd.
 4.188 i Sverige
5.998.- i Norge
1.800.- kroner
dyrere i Norge per år.
*Hastigheten på Chello i Sverige er bedre enn i Norge
Tallene er hentet fra selskapenes nettsider.


Men ikke bare er prisen høyere i Norge, også hastigheten på UPCs basispakke Chello er dårligere i Norge enn i Sverige. Hva skyldes det?

- Hastighetene på produktene er bestemt ut fra markedsmessige vurderinger, både i Sverige og Norge. I det norske markedet har vårt basisprodukt tilstrekkelig kapasitet idag, sier Solheim.

- Hastigheten på bredbåndsnettet vårt er alltid oppe til løpende vurdering. Vi økte bl.a. hastigheten to ganger i fjor. Tilbakemeldingene tyder også på at våre brukere er fornøyd med dagens hastigheter, avslutter Solheim.

Store prisforskjeller - også på ADSL

UPC er imidlertid ikke alene. Også ADSL-kundene i Norge betaler langt mer enn søta bror.

Vi har sammenlignet prisene hos norske NextGenTel og Telenor, mot svenske Telia og Spray.

ADSL i Sverige og Norge
NextGenTel - Norge
640/384 kbps
Telenor Norge
384/128 kbps
Telia Sverige
500/500 kbps
Spray Sverige
512/400
Priser
per år
Differanse
458.-
Pr. mnd
450.-
Pr. mnd.
325.-
SEK Pr. mnd
299.-
SEK Pr. mnd
NGT = 5.496.-
Telenor = 5.400.-
Telia = 3.900 SEK
Spray = 3.588.- SEK
Du betaler opp til
1.908.- mer per år
i Norge enn i Sverige
Tallene er hentet fra selskapenes nettsider, og tar utgangspunkt i 12 mnd. kontrakter.
Prisene i Norge synker dersom du inngår to-årskontrakter. Hos NextGenTel er f.eks. prisen 458 per mnd. ved ett-årskontrakter, mens den er 398 ved 2-årsavtaler. Uansett er prisen høyere enn i Sverige.

Økt fokus på lønnsomhet

Prisøkning er nesten uungåelig, sa Olav Stokke i NextGenTel til Aftenposten i helgen.

- Bransjen må vise lønnsomhet over tid. Dersom folk flest ønsker mer mangfold og større konkurranse i det norske telemarkedet, må prisene stige, sier Stokke.

-Sluttbrukeren synes kanskje dette blir feil, men bransjen som en helhet vil ha godt av det. Stokke påpeker videre at svenskene allerede har varslet høyere priser, fordi lønnsomheten er for lav.

Men selv om prisene har økt i Sverige, er det fremdeles langt billigere enn i Norge. Hvorfor?

- Sverige har vært i en litt spesiell situasjon, blant annet pga. Bredbåndsbolagets svært gunstige priser. Det gjorde at også de andre aktørene i bransjen måtte redusere sine priser, sier Stokke.

- Resultatet ble lave priser og stor etterspørsel, som igjen resulterte i at mange av aktørene ikke klarte å levere tjenestene sine. Nå er imidlertid prisene i Sverige på vei opp, noe som igjen fører til et bedre forhold mellom tilbud og etterspørsel. Nå får du nemlig det du betaler for. Denne tendensen tror jeg vil fortsette.

- Også i Norge har vi innsett at vi må bygge lønnsomme og troverdige konsepter. Man starter jo ikke pølsebu for å tape penger på hver pølse man selger. Vi må bli flinkere til å fokusere på lønnsomhet.

- På sikt tror jeg derfor det er mer sannsynlig at prisene på bredbåndstjenester vil øke, enn at de går ned. Vi har imidlertid ingen konkrete planer om prisøkning i øyeblikket, avslutter Stokke.