Mange nettbankkunder har ikke vært klar over den økonomiske risikoen de løper ved uaktsom bruk av nettbanken, ifølge Forbrukerrådet. Foto: DinSide
Mange nettbankkunder har ikke vært klar over den økonomiske risikoen de løper ved uaktsom bruk av nettbanken, ifølge Forbrukerrådet. Foto: DinSideVis mer

Dyrt å taste feil

Det blir tryggere å bruke nettbanken, men noen tap må du fortsatt dekke selv.

Endringene i finansavtaleloven gjør at du "bare" må betale 12.000 kroner hvis noen svindler deg som følge av din uaktsomme bruk av nettbanken. Det er likevel svært mye mindre enn for noen dager siden.

Frem til nå har det nemlig vært en stor økonomisk risiko knyttet til bruk av nettbank. Før 1. november har du risikert å bli holdt ansvarlig for andres misbruk av nettbankkontoen din - helt opptil det disponible beløpet på kontoen - hvis banken mener du har opptrådt uaktsomt. Nå er det imidlertid innført et tak på den enkeltes tap ved feil eller misbruk av nettbank slik at du aldri må ut med mer enn 12.000 kroner.

Høyere egenandel

I tillegg til at taket nå er satt, er også egenandelen endret. Forbrukerrådet synes egenandelen du må betale ved misbruk av nettbank var høy nok som den var, og gikk imot forslaget om å heve den fra 800 til 1.200 kroner, men satsen ble likevel hevet.

Det betyr at tyven uansett koster deg 1.200,-

Med den nye loven er det også innført felles ansvarsregler for alle elektroniske betalingsinstrumenter, både kort, internett og mobiltelefon.

Din skyld om du taster feil

Men beløpsgrensene gjelder bare ved andres misbruk - "og har ikke noe med egne tastefeil å gjøre. I slike tilfeller er du fortsatt selv ansvarlig for eventuelle feil og tap", ifølge DnB NORs nettsider.

- Hvis du gjør en feil, og overfører til feilaktig konto, må du rette et krav mot vedkommende kontohaver, har Marit Strand i Bankklagenemnda tidligere uttalt til DinSide.

Se også: Kan du beholde pengene?

Det er imidlertid innført regler som setter krav om at bankenes betalingssystem må oppfylle en "forsvarlig standard", det vil si ha kontrollfunksjoner, for eksempel tydelige kontrollbilder i nettbanken, kontrollspørsmål og lignende. Dersom banken ikke oppfyller disse kravene, kan kundens ansvar/tap lempes.

Forbrukerrådet mener disse reglene vil hjelpe med å forhindre saker som Fossbakk-saken, der en kunde tastet feil og tapte 500.000 kroner.

Bankene har nå blitt pålagt å innføre konkrete sikkerhetstiltak, blant annet ved å gi feilmelding hvis du taster inn for mange siffer, noe som ville ha vært nok til å avverge Fossbakks tap. Fossbakk-saken ble i fjor forlikt, og kunden fikk tilbake pengene sine fra banken.