<b>NO SHOW, NO CAR: </B>Når du leier bil bør du møte opp til avtalt tid. Ellers kan du risikere å bli avkrevd hele beløpet, uten å få noe bil.  Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIX
NO SHOW, NO CAR: Når du leier bil bør du møte opp til avtalt tid. Ellers kan du risikere å bli avkrevd hele beløpet, uten å få noe bil. Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIXVis mer

Dyrt å ikke hente leiebilen til avtalt tid

Jarle måtte betale 6.343 kroner for «no show», uten å få noe som helst.

- Jeg har brukt Rentalcars.com ved et par tidligere anledninger for leiebil i USA, og da har ikke tidspunktet for henting og levering vært et tema. Derfor tenkte jeg det ikke var av betydning nå, heller.

Det forteller Jarle Hrafn Grindhaug til Dinside. Tidligere i sommer bestilte han leiebil på Sardinia gjennom Rentalcars.com, som er mellommann for en rekke ulike utleiere. Under bestillingen fylte han blant annet ut flightnummeret, som Grindhaug antok ble brukt for å estimere når han kunne hente bilen.

Men den gang ei. I ettertid så han at avtalt tidspunkt for henting var 11:30, mens Grindhaug ikke kom før senere på ettermiddagen, etter at flyet landet.

- Jeg fikk da beskjed om at jeg var for seint ute, og at bilen ikke lenger var hos dem, forteller han.

Og de 6.343 kronene den to uker lange billeia kosta? De var allerede forhåndsbetalt, og ville ikke bli refundert.

LES OGSÅ: Leie bil i ferien? Slik får du en vellykket tur!

OPPGITT: Jarle Hrafn Grindhaug ble nekta refusjon, men vant fram til slutt. Grindhaug er journalist i Pressfire.no, som har samme eiere som Dinside. Foto: PRIVAT Vis mer


Betaler, får ingenting

Fordi han kom til bilutleieren for sent, stod han altså igjen 6.343 kroner fattigere, helt uten noen bil.

- Jeg fikk heller ikke tilbud om noen annen bil, og måtte gå til et annet selskap som var vesentlig dyrere, forteller Grindhaug til Dinside.

Rentalcars.com viste til vilkårene. Der stod det svart på hvitt at kunden må betale hele summen uten å få noen bil ved «ingen opphenting», som inkluderer å «ikke hente bilen til arrangert tid og dato». På engelsk kalles dette ofte «no show».

- Det er utenfor min fatteevne hvordan leiebilselskapet kan ha problemer med at bilen står på parkeringsplassen i min leietid, og i stedet leier ut bilen jeg allerede har betalt for, sier Grindhaug.

LES OGSÅ: Derfor kan billige leiebiler fort bli dyrt

STORE: Rentalcars.com sier de er «verdens største billeie booking service». Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


«Tapt salgsmulighet»

Rentalcars.com forteller Dinside at tidsfristene varierer fra utleier til utleier, som Rentalcars.com opererer som mellommann for. Noen godtar én times forsinkelse, mens andre er mer rundhåndet. Hvorvidt du kan få igjen pengene, eller noe av dem, varierer også.

I VILKÅRENE: Rentalcars.com viste til vilkårene, som er lange. Nederst finner man «no show»-reglene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Der en bil ikke blir hentet, og notert som «no show», regnes det som en tapt salgsmulighet for utleieselskapet. Det er derfor kunden fortsatt vil måtte betale for hele eller deler av leien, avhengig av utleieselskapets betingelser og vilkår, forteller merkevaresjef Nigel Wolstenholme i Rentalcars.com til Dinside, fra hovedkvarteret i Manchester.

Grindhaug kan ikke forstå hvordan selskapet tapte penger når han allerede hadde betalt for bilen. Men ifølge Wolstenholme er det mer komplisert enn som så. Rentalcars.com-sjefen viser blant annet til plassbegrensninger, som blant annet kan føre til at ubrukte biler må flyttes, noe som koster penger.

LES OGSÅ: Du trenger kanskje ikke alle forsikringene som leiebilselskapet vil dynge på deg

Fikk pengene tilbake

Grindhaug fant seg ikke i å måtte betale 6.343 kroner for en bil han aldri fikk kjørt, og klaget til Rentalcars.com. Til slutt vant han fram, og fikk pengene tilbake på konto.

Men nøyaktig hvorfor, fikk han aldri noe godt svar på. Og han gikk uansett i minus, da han måtte leie bil fra en dyrere utleier.

- Det ble påpektat jeg ikke hadde krav på å få pengene tilbake, men at de gjorde det for å være greie med meg, sier han til Dinside.

Wolstenholme sier bare at de «støttet hans krav» og at de «alltid forsøker å finne en løsning som er rettferdig både for kundene våre og utleieselskapene».


- Vi forstår selvfølgelig at små feil fra kunder eller uforutsette forsinkelser må tas i betraktning, hevder Wolstenholme i Rentalcars.com.

LES OGSÅ: Sjekker du leiebilen grundig nok?

Flere har gått i leiebil-fella

«No show» er en kjent problemstilling for Forbrukerrådet, på alt fra hoteller til leiebiler.

- I utgangspunktet er det full avtalerett, så da vil sånne ting være lov å gjøre. Derfor er det viktig å lese vilkårene, og at det blir tydelig avtalt når bilen skal hentes, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til Dinside.

Siden 2012 har de fått 18 henvendelser om Rentalcars.com, og flere av dem har gått på krav om å betale for en bil de ikke rakk å hente til avtalt tid.

Selv med full avtalerett må vilkårene komme tydelig nok fram til forbrukeren, som Forbrukerombudet flere ganger har påpekt. Og mener du at selskapet ikke har rett på pengene dine, men de likevel nekter å betale dem tilbake, kan du klage saken videre til Forbrukerrådet eller ForbrukerEuropa.

LES OGSÅ: Slik får du drømmeferien på Island med leiebil