BUNDET: Har du først takket ja til å være bundet ett år hos HBO Nordic, eller blitt uten å mene det, koster det flesk å komme seg unna.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press
BUNDET: Har du først takket ja til å være bundet ett år hos HBO Nordic, eller blitt uten å mene det, koster det flesk å komme seg unna. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over PressVis mer

Dyrt å bryte binding hos HBO Nordic

Samtidig hevder mange at de er kunder mot sin vilje.

HBO fikk mye pepper da de kom inn på det norske markedet i fjor, med sin strømmetjeneste HBO Nordic. Amerikanerne krevde at nordmenn bandt seg for ett år, noe Forbrukerombudet mente brøt norsk lov, og HBO snudde.

Nå kan du velge mellom å betale 79 kroner måneden om du binder deg for ett år, eller 129 kroner måneden uten binding.

Men det som ikke fremgår like tydelig, er hva det koster om du vil ut av bindingstiden før året er omme.

(Nå har HBO Nordic presisert vilkårene sine, mer om det i avsnittet under!)

Slik får du Netflix, HBO Nordic, NRK nett-TV og alt annet på TV-en din!

Full forvirring

På nettsidene til HBO Nordic kan man lese følgende i deres vilkår: "Oppsigelsesgebyrets størrelse fremgår av den til enhver tid gjeldende prisliste som finnes tilgjengelig på Nettstedet". Men en slik prisliste finnes ikke "på nettstedet".

Det man finner, er et innlegg under "vanlige spørsmål", som lyder slik: "Du kan avslutte abonnementet ditt før bindingstiden/avtaleperiodeen er over, men må likevel betale for tiden som gjenstår. Velger du imidlertid å avslutte abonnementet før bindingstiden utløper vil du få 10% rabatt på beløpet som gjenstår."

Her står det altså både at du må, og ikke må, betale hele det resterende beløpet; maks 948 kroner. Og spør du HBO Nordic på Twitter, får du svar om at du må kontakte kundeservice.


Det har DinSide gjort i flere omganger, både på telefonen og via e-post, og vi fikk hver gang det samme svaret:

– Du må betale for de resterende månedene. Så du vil uansett måtte betale det store beløpet, men du kan betale alt på én gang om du vil avslutte abonnementet.

Men her har du nok en kontrabeskjed: Dette stemmer ikke, ifølge Rune Espedalen, som er ansvarlig for distribusjon og markedsføring av HBO Nordic i Norge. Ifølge han får man 10 prosent rabatt på det resterende årsbeløpet, altså skal bruddgebyret være maks 853 kroner.

– Så hvorfor forteller kundeservice noe annet til kundene deres?

– Godt spørsmål. Kall det informasjonssvikt fra vår side, svarer Espedalen, som lover å ta tak i saken.

Oppdatering: Etter DinSides artikkel har HBO Nordic endret vilkårsteksten. Nå står det klart og tydelig: "Oppsigelsesgebyrets størrelse tilsvarer tiden som gjenstår av bindingstiden, men med 10% rabatt på beløpet som gjenstår".

Vi har sjekket HBO Nordic – hvor bra er egentlig tjenesten?

Strider mot ombudet

10 prosent rabatt eller ikke: Bruddgebyret går uansett lenger enn det Forbrukerombudet mener er rimelig praksis. Og som faktaboksen over viser, er HBO Nordic langt fra alene om å ha høye slike gebyrer. Ombudet gikk derfor nylig ut og etterlyste strengere regler for bindingstider og bruddgebyrer i telebransjen.

De mener et slikt gebyr aldri skal overstige den økonomiske fordelen man fikk av å binde seg. I HBO sitt tilfelle: Differansen mellom prisene med og uten binding, noe som utgjør maks 600 kroner året. Ikke maks 853 kroner, slik HBO Nordic praktiserer i dag.

IKKE BRA NOK: Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet vil ikke ha bruddgebyrer som koster like mye som abonnementet. Foto: Per Ervland Vis mer


– Hensikten er at forbruker skal kunne komme seg ut av avtalen om han ønsker det, uten at det er urimelig vanskelig eller dyrt, forteller fagdirektør Petter Ravne Bugten til DinSide.

Reglene ombudet forsøker å få på plass gjelder "elektroniske kommunikasjonsmidler" (ekom-loven), og angår derfor ikke strømmetjenester som HBO Nordic. Men Bugten forteller DinSide at de jobber for at liknende regler også skal gjelde strømmetjenester som HBO Nordic.

– Det blir langs de samme linjene vi etter hvert tar kontakt med TV-bransjen. Vi har jo vært i dialog med HBO Nordic om vilkårene deres, men forhandlingene er ikke ferdige ennå. Blant problemstillingene er det naturlig at vi også får klarhet i HBO Nordic sitt avbruddsgebyr, sier Bugten.

Hvorfor kan ikke videotjenester sin HBO og Netflix bare gi oss alt?

Fagdirektøren håper også at HBO Nordic i det minste kan gi klare svar på hva bruddgebyret deres faktisk er.

– Hvis HBO Nordic viser til en prisliste i sine vilkår, må de også ha denne prislisten enkelt tilgjengelig på sine nettsider, understreker Bugten i Forbrukerombudet.

– Det står oppgitt under "vanlige spørsmål", men at det ikke står i vilkårene tar vi selvkritikk på. Det skal vi passe på å få inn, forsikrer Espedalen i HBO Nordic.

Misfornøyde, ufrivillige kunder

Samtidig sitter HBO på et annet problem: Kunder som er kunder uten å ønske det. DinSide har blitt kontaktet av en leser som slo til på en gratis prøveperiode, men som var et par dager for sent ute med avbestillingen grunnet tekniske problemer, og dermed satt med ett års binding. Tilbakemeldingen fra kundeservice: "Det er dessverre ikke noe mer vi kan gjøre i denne saken". Tilbudet om et bruddgebyr fikk hun aldri høre om, ifølge kommunikasjonen med HBO Nordic som DinSide har fått kopier av.

En annen leser hevder han sa opp innen fristen, 28. november i fjor, men likevel fikk denne beskjeden etter avbestilling: "Abonnementet avsluttes 22. desember 2013".

MISFORNØYDE: På Facebook-sidene til HBO Nordic melder mange kunder om at de blir fakturert selv om de visstnok har avbestilt. Vis mer


Og på HBO Nordic sine norske Facebook-sider er det mange kunder som den siste måneden hevder å bli fakturert for abonnementer de aldri har bestilt.

"Jeg sa opp abonnementet i januar i år. Det ble bekreftet på mail senest i midten av mars at abonnement var registrert stoppet og ingen abonnementstrekk ville skje. Likevel presterer HBO Nordic å trekke meg ikke mindre enn TO månedsbetalinger i april. Følg med på kontoene, folk!" skriver en kunde.

"Dette må være det mest amatørmessige virrvarret jeg har vært borti noen sinne! Si meg, leker dere bare butikk, eller?" skriver en annen i samme situasjon.

Slik gikk det da DinSide skulle registrere seg på HBO Nordic for første gang

"Føle seg som gissel"

HBO Nordic forteller DinSide at de fleste av disse kundene bør kunne få sine penger tilbake.

– Jeg oppfordrer alle som har opplevd slikt å ta kontakt med kundeservice, så skal det bli tilbakebetalt. Det er klart at ingen skal belastes for noe etter å ha sagt det opp, sier Espedalen.

– Hva med folk som var et par dager for sent ute med avbestillingen før prøveperioden gikk ut, og som nå sitter med ett års binding de ikke ønsker?

– De fikk vite om bindingen da de registrerte seg, og vi har mint dem på det gjentatte ganger. Men opplever man dette, oppfordrer jeg også dem til å kontakte kundeservice, så tar vi det på "case to case"-basis, svarer Espedalen.

– Ingen er tjent med å føle seg som et gissel, så dette er vi interessert i å rydde opp i.