Vis mer

Dyrt å bruke forsikringen?

En ny kalkulator viser når det lønner seg å bruke bilforsikringen.

Ved første gangs skade blir man gjerne satt tilbake 3-4 år med bonusansiennitet. Men det er ikke bare disse tre, fire årene du taper bonus. Riktignok kommer du tilbake på samme bonustrinn du var på før skaden, men uten skade hadde du i mellomtiden avansert ytterligere. Du kan dermed få høyere premie i 8 - 10 år etter skaden.

Til sammen kan dette bli nokså kostbart. I tillegg kommer egenandelen, slik at skaden skal være forbausende stor før det lønner seg.

Har du f.eks. 8.000 kroner i årspremie, har 50% bonus og 1.500 kroner i egenandel, bor på landet og kjører over 17.000 km i året, lønner det seg å dekke skader på inntil 19.000 kroner selv.

Prøv den nye bonuskalkulatoren

Ikke bonus på alt

Det blir ikke gitt bonus på hele premien, da en del av den dekker skader som er uavhengig av hvordan du oppfører deg i trafikken og ikke gir bonustap. Hvor stor andel dette er, kan variere litt fra selskap til selskap, men bonusgivende andel ligger nok på 75% til 90% av premien.

I kalkulatoren har vi tatt inn de to variablene som bidrar mest til å bestemme denne andelen, nemlig tyveririsiko og kjørelengde. Vi spør om du bor i storby (hvor det er mest tyverier), i småby eller på landet (hvor det er minst).

Ikke nøyaktig

Kalkulatoren viser premietapet ved én skade. Får du relativt raskt en skade til, kan totalbildet bli anderledes. I og med at bonusstigen er brattest de første årene, kan det hende man i ettertid ser at man ikke skulle tatt den første skaden på forsikringen.

Kalkulatoren renteberegner heller ikke premieøkningen. Slik denne beregningen utføres, får du et "gratis", rentefritt lån fra forsikringsselskapet for å dekke bonustapet. For de fleste er det bedre å betale 10.000 kroner hvert år enn 50.000 kroner kontant nå.

Codan er "avvikeren"

Mange av beregningene viser samme resultat for alle deltakende selskaper unntatt Codan. Codan har en brattere bonusstige enn de øvrige selskapene - man får hurtigere høy bonus ved skadefri kjøring. Men de setter deg lenger ned på bonusstigen og nettopp på grunn av at den er bratt, taper du i noen tilfeller mer bonus enn i de øvrige selskapene.

Som sagt sier ikke kalkulatoren noe om selve premienivået. Det er jo mulig Codan har lavere premie enn de øvrige i utgangspunktet og at dette oppveier et eventuelt høyt bonustap ved skade.

Ikke 80%

I noen selskaper kan du etter mange skadefrie år velge å ha hele 80% bonus. Du rykker da ned til 70% ved skade. Alternativt kan du forbli på normal toppbonus, 75%, og få "én skade gratis" uten bonustap. Vi har i kalkulatoren lagt inn den sistnevnte modellen.

Her er bonuskalkulatoren