Dumpingpriser på DVD

FILM: Irriterer du deg over at prisen på samme film varierer etter hvor du kjøper den? Bransjebladet Release avslører at elektronikkgigantene får spesialrabatter din lokale butikk bare kan drømme om.

Hva avgjør hvor du kjøper dine filmer?

(Avsluttet)
Lavest pris(94%) 769
Best mulig utvalg(6%) 53
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For prisbevisste kunder blir valget enkelt når du kan få Tilbake til fremtiden-trilogien til 179 kroner hos elektronikkgiganten Lefdal, mot 399 kroner hos din vanlige videoforhandler.

Men dette er bare ett eksempel. Også Star Wars, Ringenes herre og Harry Potter er blant flere toppfilmer som faktisk har hatt en lavere salgspris enn den oppgitte innkjøpsprisen fra de ulike distributørene.

Griske småforhandlere?

De store prisforskjellene behøver nemlig ikke bety at din lokale forhandler er grisk. I følge bransjebladet Release.no er hovedforklaringen at de små DVD-forhandlerne ikke får mulighet til å konkurrere mot de store kjedene på like vilkår.

Stikk i strid med hva distributørene selv sier, dokumenterer nemlig bransjebladet at de store gigantene får kjemperabatter som småaktørene bare kan drømme om.

En feilsending


I følge Release havnet en varesending til Lefdal Stormarked i stedet hos Bærum Videosenter. Der konstaterte ledelsen til sin forbløffelse at den medfølgende DVD-boksen var priset til 160 kroner. Hos videosenteret var innkjøpsprisen alene - på den samme boksen - hele 325 kroner.

Poenget er at dette er stikk i strid med hva distributørene hittil har sagt. Der har parolen vært at alle som kjøper film skal få samme tilbud.

Når Release har spurt distributørene om hvordan elektronikkbransjen kan selge så rimelig har nemlig svarene gått på at de ulike butikkene sannsynligvis dumper prisene på egen kostnad, for å bli kvitt varelager, eller for å lokke kunder.

Går de små dukken?


– Vi i leiebransjen er blitt fortalt at vi bør satse på kjøpefilm på DVD, sier videoforhandler Tom Notland til Release. Hvis ikke går toget fra oss, ble det sagt. Men hvis ikke rabattvilkårene er mer samkjørte, har vi jo ikke nubbsjans. Det verste er at de lyver når de sier at de ikke gir bedre priser til andre. Denne følgeseddelen er et godt eksempel på at de har løyet til oss i alle år.

Kilde: Release.no