Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Dum av å slanke seg?

Velger du bort brød og poteter? Slanking med lavglykemisk diett kan gjøre at hjernen virker dårligere, mener svensk forsker.

Vil du være både slank og smart? Da bør du velge andre metoder enn den såkalte GI-metoden hvis du skal slanke deg. Metoden går ut på å spise mat som sørger for en langsom stigning av blodsukkeret etter et måltid, som bønner, linser, aubergine, squash, rugbrød og spesielle typer pasta.

Eksempler på mat med høy GI er hvitt brød, kaker, pommes frites, poteter og vannmelon.

Les også: Maten som brenner fettet

Professor i medisinsk kjemi, Charlotte Erlanson-Albertsson ved Lunds universitet i Sverige, vil ikke gå så langt som å si at GI-metoden gjør deg dum. Men hun mener metoden kan gjøre at hjernen virker dårligere.

- Glukose er hjernens drivstoff og finnes i karbohydrater, sier professoren som har spesialisert seg på appetittregulering, til Aftonbladet.

En diett som er svært karbohydratfattig gjør at hjernen sulter, og blodkarene krymper.

Andre forskere kritiserer også GI-metoden og Atkinsdietten

Hjernen blir forvirret
- Eldre mangler ofte glukose i cellene sine. Da har blodkarene blitt brutt ned i så stor grad at de ikke får den glukosen de trenger, og derfor presterer de dårligere, blir mer forvirret og husker mindre. Det er typiske effekter av glukosemangel, forteller Erlanson-Albertsson.

Det vil helt enkelt også si at en diett med lav GI kan få deg til å eldes raskere.

- Det vil jeg si. For det påskynder denne prosessen, hevder professoren.

Hun minner om at det er ufornuftig å bare spise egg og bacon til frokost.

- Hjernen trenger ikke bare protein og fett. Den behøver også karbohydrater! Når vi har sovet en hel natt, er karbohydratlageret tømt og da er det disse vi først og fremst skal fylle opp, sier hun.

Les også: Sov bedre med ris til middag

Det er de raske resultatene som lokker mange, og særlig kvinner, til å velge GI-metoden ved slanking - som kutter ut alt som heter brød og poteter. Men slankerne bør også bli minnet om metodens ulemper, ifølge professoren.

- De som har kjent seg omtåket, bør ha vett nok til å vite at det er bra med poteter og brød.

Glem humbugmetoder
Erlanson-Albertsson mener vi skal droppe alle humbugmetoder og heller bruke tallerkenmetoden. Det vil si at halvparten av tallerkenen bør bestå av grønnsaker, 1/4 med fisk eller magert kjøtt og 1/4 med potet, pasta etc.

Norske eksperter går også imot strenge slankekurer.

- Begynn med ting som ikke er altfor stort og vanskelig og vær konsekvent. Ta for eksempel trappene istedenfor heisen og spis sukker bare en gang i uka. Det tar lengre tid å gå ned i vekt, men resultatet blir bedre i lengden, har professor i ernæring ved Ullevål universitetssykehus, Serena Tonstad, tidligere sagt til Mozon. Hun legger til at det er for tidlig å fastslå at slanking er helseskadelig.

Norske helsemyndigheter anbefaler at 10-20 prosent av energiinntaket bør komme fra protein, 50-60 prosent fra karbohydrater og 25-35 prosent fra fett.

Din slankekur

Hvordan slanker du deg? (Avsluttet)
Jeg slanker meg på en sunn og fornuftig måte, hvor jeg spiser sunnere og sørger for mer fysisk aktivtet.(55%) 76
Jeg bruker alltid dietter som Atkins og GI-metoden, og jo raskere resultater jo bedre!(25%) 35
Jeg er ikke så opptatt av dette, og trenger egentlig ikke slanke meg.(20%) 27
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.