MÅ BETALE SELV: Har du selv ødelagt telefonen, må du både betale for reparajonen og frakten for å sende den til verkstedet. Foto: Colourbox.com
MÅ BETALE SELV: Har du selv ødelagt telefonen, må du både betale for reparajonen og frakten for å sende den til verkstedet. Foto: Colourbox.comVis mer

Du skal ikke betale fraktkostnadene

Såfremt du ikke har ødelagt telefonen selv.

Har du bestilt en vare på nett, og det oppstår en feil som ikke er selvforskyldt, har du krav på å få varen reparert, eller å få en ny, tilsvarende vare.

Nettopp dette opplevde en av DinSides lesere etter nettkjøp av en smarttelefon. På grunn av den lange avstanden til nærmeste verksted, måtte telefonen sendes i posten for reparasjon.

Kunden betalte selv fraktkostnadene for å sende avgårde smarttelefonen.

Selger skal dekke frakt


DinSide har kontaktet Forbrukerrådet for å sjekke hvem som faktisk skal ta regningen for å sende inn varen til verksted.

Når feilen viser seg å være en mangel som dekkes av Forbrukerkjøpsloven, slik tilfellet var i eksempelet overfor, er det selger som skal ta regningen.

- Dersom det er en feil kunden kan lastes for, må han regne med å betale kostnadene selv. Er det derimot en feil etter forbrukerkjøpsloven, kan kunden kreve å få erstattet fraktkostnadene, sier Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Dette betyr at vår leser kan kreve tilbake fraktkostanden fra nettbutikken som solgte ham og reparerte smarttelefonen.

Selv om frakt for en telefon ikke vil overskride rundt 200 kroner, kan det fort bli snakk om store summer hvis man må sende større produkter til reparasjon.

Les også: Finn ut hvem som må betale hvis du angrer kjøpet

Du kan klage

Men hva bør forbrukerne gjøre, hvis de opplever at selgeren av varen ikke går med på å betale disse fraktkostnadene?

- Hvis man ikke kommer frem til enighet med selger, og det er snakk om en mangel etter Forbrukerkjøpsloven, kan man klage til Forbrukerrådet, sier Skogly, og viser til klageguiden deres, som gjør det enklere å klage enten til selger eller til Forbrukerrådet.

Hun anbefaler likevel ikke å sende varen i oppkrav når den skal til reparasjon.

- Kunden er selv ansvarlig for at varen kommer tilbake til selger. Når man kjøper en vare samtykker man til betingelser rundt kjøpet, og også kunden er bundet av disse. Det må jo vurderes hvorvidt varen faktisk har en mangel, og før det er fastslått er det et åpent spørsmål hvem som skal bekoste frakt, sier Skogly.

Les også: Bruk av kredittkort gir ekstra rettigheter - sjekk hvilke